کد خبر: 5320

گزارش قم خبر از روز پزشک/

از دیر باز تا کنون پزشکان نامداری ستارگان درخشان آسمان علم و دانش بوده‌اند، پزشکان متعهدی مانند پدر پزشکی ابن سینا و دکتر محمد قریب که این روز‌ها غریبانه در قبرستان شیخان قم آرمیده است اسطوره‌های علم پزشکی هستند.

به گزارش قم خبر، در آینده می‌خواهید چه کاره شوید، سئوال کلیشه‌ای و ماندگار زنگ انشای همه ما است، این سئوال شاید نوستالوژی بیشتر افراد شود خیلی از ما،‌‌ همان بچه‌های ساده و بی‌آلایش روزگار کودکی؛ رویایمان پزشک شدن و استفاده از گوشی پزشکی بود.

پزشکی یکی ازمقدس‌ترین، بهترین و به نظر خیلی‌ها پولساز‌ترین شغل‌های کودکی بود که نباید در میان رویاهای کودکی گم می‌شد، خیلی از همان‌هایی که آن روز‌ها در دفتر انشای خود نوشته بودند که دوست دارند پزشک شوند، در حال حاضر با روپوش سفید پزشکی که همانند قلب و ضمیرشان پاک و سفید است به مردم خدمت می‌کنند.

همه این روز‌ها از حقوق و حق ویزیت‌های بالا صحبت می‌کنند، اما هیچ کس حتی چند کلمه درباره بیش از 20 سال تحصیل یک پزشک حرفی نمی‌زند، کسی از شیفت ماندن‌های شبانه و امتحان‌های سنگین پایان ترم پزشکان چیزی نمی‌گوید.

طرح جامع تحول سلامت شاید یکی از طرح‌های خوشایند و مقبول در بین افکار عمومی جامعه باشد، اما به راستی چند درصد پزشکان مشمول در این طرح، از اجرای این طرح ابراز رضایت می‌کنند.

طرح تحول سلامت زایمان طبیعی رایگان را به ارمغان آورد
اجرای طرح تحول نظام سلامت کشور از 15 اردیبهشت در بیمارستان‌های دولتی آغاز شد که بر اساس این طرح، رقم پرداختی بیماران بستری 10 درصد از هزینه‌های درمانی است، البته در این طرح زایمان طبیعی در بیمارستان‌ها نیز رایگان است.

بر اساس اجرای طرح تحول نظام سلامت پزشکان موظف هستند، ابتدا در بیمارستان‌ها ساعت کاری خود را پر کنند و در آنجا به بیماران ارائه خدمات کنند و اگر فرصتی باقی ماند در مطب‌های خصوصی خود فعالیت کنند، اگر چه این طرح سبب رضایت اجتماعی بیماران و آحاد جامعه شده است، اما دربرخی از موارد نیز سبب نارضایتی پزشکان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان خشنودی از تقارن روز پزشک با طرح تحول در نظام سلامت، گفت: این طرح حرکتی است که در عرصه سلامت در طول تاریخ کشورمان بی‌همتا است، البته پیش از ابلاغ مقام معظم رهبری بخش سلامت در رتبه چهارم اهمیت در جامعه قرار داشت ولی امروز شاهدیم که بخش سلامت به عنوان اولویت‌ نخست اهمیت جامعه مطرح می‌شود.

ایرانی‌خواه با بیان هزینه‌های سنگین تحمیل شده بر مردم قبل از اجرای طرح تحول، افزود: امروز این حرکت به عنوان مصداق مدیریت جهادی در دولت یازدهم مطرح بوده و موجب شادی مردم و رهبری شده است.

پزشکان تاجر نیستند
محمدرضا قدیر با تاکید به گله‌مندی از برخی رسانه‌ها، بیان کرد: نباید در جامعه روند تخریب پزشکان ادامه یابد و مردم پزشکان را افرادی تاجر که به دنبال پول و مادیات هستند بنگرند.

رئیس سازمان نظام پزشکی قم، گفت: تمامی پرونده‌های پزشکی به نظام پزشکی ارجاع داده می‌شود و در آنجا مورد بررسی قرار می‌گیرد و البته رعایت عدالت و حقوق مردم و پزشکان به عنوان یک اصلی در هیئت‌های انتظامی رعایت می‌شود.

سیده فاطمه شبیری زنجانی با اشاره به آسیب‌شناسی طرح تحول سلامت، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که این طرح، مقبول و قابل اجرا نیست، زیرا پزشک مجبور است ابتدا ساعت کاری بیمارستان را پر کند و در صورت اضافه بودن وقت می‌توانند بیماران را در مطب‌ها پذیرش کنند.

هیئت علمی دانشگاه فاطمیه با اشاره آسیب طرح تحول، تاکید کرد: زمانی یک طرح موفق است که مشمولان طرح با موافقت و رضایت خود در طرح شرکتت کنند، نه اینکه از سر جبر در یک طرح شرکت کنند و این سبب می‌شود پزشکان نسبت به این طرح دلسرد شوند.


برخی شرایط پزشکان نخبه را مجبور به مهاجرت می‌کند
متخصص زنان و زایمان با اشاره به علت مهاجرت پزشکان نخبه، خاطرنشان کرد: پزشکانی که در یک طرح با اجبار شرکت کنند، کم کم از شهرهای کوچک‌تر به شهرهای بزرگ و بعد از آن به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند، بنابراین برای عملیاتی شدن این طرح باید در ابتدا جاذبه‌های بیمارستان‌های دولتی را برای پزشک شفاف سازی کنند تا پزشکان برای فعالیت در بیمارستان‌های دولتی مشتاقانه در صف بمانند.

شیفت‌های شبانه، ناراحتی همراهان بیمار که گاهی منجر به توهین به پزشک می‌شود، مشکلات خانوادگی تعهد به همسر بودن، پدر و مادر بودن گوشه‌ای از دغدغه‌های یک پزشک در جامعه امروز است.

همه از حقوق و مزایای زیاد پزشکان می‌گویند، از پول‌های کلان یا‌‌ همان زیر می‌زی‌هایی که می‌گیرند حرف می‌زنند، کمتر کسی از صداقت و سوگند پزشکی حرف می‌زند، کمتر کسی از حضور پزشکان در هشت سال دفاع مقدس حرف می‌زند، شاید لازم باشد تابه قول سهراب چشم‌ها را شست و جور دیگر دید....

باید باعینک سفید صداقت کمی اطرافمان را نگاه کنیم تا بدانیم از دیر باز تا کنون پزشکان نامداری ستارگان درخشان آسمان علم و دانش شده‌اند، پزشکان متعهدی مانند پدر پزشکی ابن سینا و دکتر محمد قریب که این روز‌ها غریبانه در قبرستان شیخان قم آرمیده است اسطوره‌های علم پزشکی هستند، هنوز هم تعداد پزشکان متعهد ومقید در این شهر بی‌شمار است کافی است کمی با دقت نگاه کنیم، اگر چه دعا می‌کنیم که تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد....

گزارش از زهرا رئیسی

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری