کد خبر: 3658

از تصرف شهر موصل به دست داعش یک ماه و نیم می گذرد، در ابتدای سقوط موصل آرامش موقت در این شهر حاکم شد، اما اکنون فعالیت های گروه داعش، فرهنگ، تاریخ و اقتصاد این شهر را هدف قرار داده است.

به گزارش قم خبر، از تصرف شهر موصل به دست داعش یک ماه و نیم می گذرد، در ابتدای سقوط  موصل آرامش موقت در این شهر حاکم شد، اما اکنون فعالیت های گروه داعش، فرهنگ، تاریخ و اقتصاد این شهر را هدف قرار داده است.

هنگامی که نیروهای داعش بر شهر موصل که دومین شهر بزرگ عراق است، حاکم شدند، بیش از 500 هزار نفر یعنی یک چهارم جمعیت شهر موصل  که اکثر آنها را شیعیان تشکیل می دادند، از این شهر خارج شدند.

در ابتدا گروه داعش با برداشتن ایست بازرسی ها از سطح شهر موصل، وعده یک وضعیت آرام را در شهر دادند، اما این وضعیت ادامه پیدا نکرد و داعش چهره واقعی خود را نشان داد.

ممنوعیت سیگار در موصل

شهر تاریخی موصل که از هزاران سال پیش محل زندگی مسیحیان و اقلیت های دیگر بود، امروز بافت اجتماعی اش در حال فروپاشی است، نیازهای روزمره ی مردم شهر موصل مانند بنزین خودروها توی شهر کمیاب شده است، برق این شهر قطع است و بسیاری از داروها و کالاهایی که با قوانین داعش سازگار نیست، نایاب شده است.

در هفته های اخیر داعش کم کم شروع به اجرای قوانین خوده است، قوانین سختگیرانه ای که براساس تعالیم وهابیت است، براساس این قوانین جوانان شهر حق پوشیدن تی شرت را ندارند و زنان هم باید لباس های اسلامی را براساس استانداردهای داعش بر تن کنند، همچنین داعش بعد از اشغال موصل کشیدن استعمال سیگار و قلیان را در این شهر ممنوع کرده است و افرادی که این قانون را زیر پا بگذارند را مجازات سنگینی می کند.  

برخی از نیروهای مسلح داعش با لباس های سیاه در سطح شهرموصل  تردد می کنند تا قوانین داعش را اجرا کنند، برخی دیگر از این نیروها نیز با خودروهای مجهز به تیربار در سطح شهر گشت می دهند، خودروهایی که نام پلیس اسلامی بر سطح آن حک شده است.

اقتصاد رو به مرگ موصل

دستورات داعش منجر به ضررهای هنگفت تاجران موصل از جمله تاجران پوشاک شده است، تاجران پوشاک موصل امروز تنها مجاز به فروش لباس با استاندارد داعش هستند، همین طور قطع برق و کمیاب شدن سوخت، کار را برای کشاوران این شهر مشکل کرده است.

وضعیت اقتصادی شهر موصل این روزها وخیم است، تعداد زیادی از مردم از این شهر خارج شدند و پرداخت حقوق کارمندان دولت در این شهر متوقف شده است، شهر موصل پیش از ورود داعش یک شهر تجاری مهم بین ترکیه، سوریه و شهرهای دیگر عراق بود، اما امروز بسیاری از راه های منتهی به این شهر بسته شده است و تجارت هم جای خود را به جنگ داده است.

هدف قرار گرفتن هویت موصل

داعش همزمان با حاکم شدن شرایط سخت بر شهر موصل، هویت، اقلیت ها، اماکن مقدس و فرهنگ این شهر را هدف قرار داده است، این روزها داعش به جنگ آثار تاریخی و مذهبی شهر موصل رفته است.

داعش در ابتدا شیعیان شهر موصل را هدف قرار داد، شیعیان موصل در همان روزهای اول سقوط شهر موصل مجبور به ترک این شهر شدند، داعش هم به سرعت املاک و اموال این شیعیان را مصادره کرده، سپس شروع به منفجر کردن حسینیه ها و اماکن مقدس شیعیان در موصل کرد.

سپس بعد از آن نیروهای داعش مرقد پیامبران الهی همچون حضرت یونس را منفجر کردند، مکان هایی که مایه افتخار شهر موصل بود، این اقدامات واکنش افراد بسیاری از مردم عراق را به دنبال داشت و بسیاری در خارج عراق این گونه اقدامات داعش را محکوم کردند

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری