تیم فوتبال صبای قم پس از پایان اردوی آماده سازی خود در تهران راهی قم شده تا با انجام تمریناتش در قم آماده دیدار با ذوب آهن شود.

به گزارش قم خبر، تیم فوتبال صبای قم پس از پایان اردوی آماده سازی خود در تهران راهی قم شده تا با انجام تمریناتش در قم آماده دیدار با ذوب آهن شود.

پس از سال‌ها حضور صبا در تهران و برگزاری مسابقات در قم، تصمیم گیرندگان باشگاه صبا امسال آستین همت را بالا زدند و مقدمات استقرار صبا را در قم فراهم کردند.

تردیدی نیست که استقرار یک تیم در شهر دیگر، با مقاومت‌هایی مواجه می‌شود و هم از نظر مادی و هم از نظر غیر مادی، فشارهای زیادی را به باشگاه وارد می‌کند اما انتقال صبا، اتفاقی بود که دیر یا زود باید رخ می‌داد.

فشار افکار عمومی بر غریبه بودن صبا در قم و جمله معروف "صبا زود‌تر از تیم میهمان قم را ترک می‌کند" سرانجام منجر به اتفاقی خوشایند برای ورزش قم شد و صبا حالا تیمی است قمی که می‌تواند بتدریج در دل هواداران قمی جا باز کند.

حضور در صبا در قم با استقبال اهالی ورزش و عموم مردم همراه بوده و صبا به نوعی به خواسته مردم قم جامه عمل پوشانده اما در این میان، استقرار صبا در قم بدون مخالف هم نبوده است.

در این گزارش، به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چه کسانی از عدم استقرار صبا در قم سود می‌برند.

1) دلال‌ها

بدون شک وقتی یک تیم در شهری که به آن تعلق دارد مستقر نباشد از نگاه تیزبینانه رسانه‌ها و اهالی ورزش دور است و همین مسئله، شرایط را برای بده بستان‌های پشت پرده فراهم می‌کند.

برخی از مرتباطان با باشگاه صبا در سال‌های گذشته که تیم در قم مستقر نبود امکان بالقوه هر نوع فعالیت در حیات خلوت خود را داشته‌اند که با حضور صبا در قم، وضعیت کاملا فرق کرده و حالا هر فعالیتی به راحتی قابل رصد است.

دلالان نقل و انتقالات نیز برای همکاری با باشگاه صبای قم، از این پس شرایط کاری پیچیده تری دارند زیرا تحرکات آن‌ها در باشگاه و تمرینات می‌تواند مورد توجه قرار گیرد بنابر این آن‌ها از حضور تیم در قم سود نمی‌برند به ویژه اینکه قمی‌ها، همواره صبا را در مورد استفاده از نفرات بومی تحت فشار می‌گذارند و این، چیزی است که دلال‌ها نمی‌خواهند.

2) برخی بازیکنان اسم و رسم دار

در اینکه بازیکن باید تابع تصمیمات باشگاه باشد شکی نیست اما برخی بازیکنان اسم و رسم دار که خود را بزرگ‌تر از باشگاه دانسته یا برای خود باند و گروهی دارند ممکن است تلاش کنند نظرات خود را بر باشگاه تحمیل نمایند.

برخی از این بازیکنان می‌توانند با فراهم سازی شرایط برای ناک اوت کردن بازیکن بومی از ترکیب تیم و اثر گذاری بر ذهن بازیکنان دیگر و یا کادر فنی، این طور وانمود کنند که تیمی که بازیکن بومی ندارد یا تعداد بومی‌های آن خیلی کم است و از قضا تماشاگر هم ندارد، به چه دلیلی باید در شهر مورد نظر اسکان داده شود.

ایستادگی در برابر بازیکنان صاحب نفوذ و رزومه دار از سوی باشگاه، سبب می‌شود جو روانی حاکم بر تیم سالم مانده و باشگاه در راستای تحقق سیاست‌های گام بردارد.

3) جریان دور مانده از نفوذ در باشگاه

بدون شک افرادی که تا دیروز در باشگاه نفوذ داشته و نفرات خودشان را بر سر کار می‌دیده‌اند حالا در شرایطی که ابزار خود را در باشگاه از دست داده‌اند در مقابل مجموعه موضع گیری می‌کنند و فراهم شدن زمینه برای استقرار در خانه و کسب محبوبیت‌های احتمالی آن‌ها را نگران می‌کند.

حاصل نگرانی جریان دور مانده از نفوذ در باشگاه، سنگ اندازی برای انتقال تمرینات به قم و جو سازی بر علیه باشگاه مبنی بر احتمال دچار شدن صبا به سرنوشت پاس همدان و تیم‌های مشابه است.

همین جریان اگر فردا در باشگاه سمتی بگیرند و بتوانند روزنه نفوذی پیدا کنند، ناگهان مواضع قبلی خود را به طرز شگفت انگیزی تغییر داده و موافق استقرار صبا در قم می‌شوند چنان که پیش از این هم این را نشان داده‌اند.

4) افرادی که از آینده صبا هراس دارند

گروهی از اهالی مرتبط با باشگاه صبا که از نتایج ضعیف آینده صبا که حدس و گمانی هم بیش نیست، هراس دارند ترجیح می‌دهند صبا به قم نیایند گرچه از بیان صریح این قضیه نیز واهمه دارند.

علت هراس این افراد این است که صبا برای نخستین بار در قم مستقر می‌شود و در صورتی که در آینده برای صبا اتفاق بدی بیفتد آن‌ها ممکن است به این دلیل که با بدنه صبا مرتبط بوده‌اند، به عنوان مقصران حادثه در اذهان عمومی جای گیرند.

نتیجه این تفکر این است که آن‌ها ترجیح می‌دهند صبا در فصلی که هنوز مشکلات مالی زیادی دارد در قم نباشد تا آن‌ها هم فشار کمتری را تجربه کنند.

 

ارزش استقرار صبا در قم

 

در مجموع باید گفت، حضور تیم فوتبال صبا در قم رخدادی تاریخی برای ورزش قم است اما مسئولان باشگاه صبا باید به صورت تمام قد از تصمیم خود دفاع کرده و در برابر برخی از جریانان که حضور صبا را در قم برنمی تابند، ایستادگی کنند و میراث ارزشمندی را از خود بر جای بگذارند.

استقرار صبا در قم تاکنون که در آستانه آغاز فصل قرار داریم، فشار زیادی به باشگاه وارد کرده و دشواری زیادی بر صبا تحمیل کرده اما آینده این تصمیم به سود فوتبال قم و مردم این استان است و ارزش حقیقی این تصمیم ظرف سال‌های آینده مشخص می‌شود.

شاید در روزگاری که صبا از محبوبیت بالایی در بین عموم مردم برخوردار شده و بازیکنان بومی بسیاری در ترکیب صبا بازی می‌کنند، اهمیت و ارزش ریسک بزرگ مدیران باشگاه صبا برای حضور در قم مشخص شود البته در این میان، نقش مدیران باشگاه صبا در حفظ جایگاه تیم در سطح نخست فوتبال ایران حیاتی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری