کد خبر: 3196

اردن و عربستان در معرض خطر حمله داعش

گسترش مناطق تحت سیطره داعش در عراق، سبب شده است که کشورهای مجاور عراق، احتیاط های لازم را برای دفاع از کشورهایشان در مقابل داعش اتخاذ کنند، در روزهای اخیر، زمزمه هایی مبنی بر نیت داعش برای حمله به کشورهایی همچون اردن وعربستان مطرح شده است که منجر به آماده باش ارتش این دو کشور شد.

به گزارش قم خبر، گسترش مناطق تحت سیطره داعش در عراق، سبب شده است که کشورهای مجاور عراق، احتیاط های لازم را برای دفاع از کشورهایشان در مقابل داعش اتخاذ کنند، در روزهای اخیر، زمزمه هایی مبنی بر نیت داعش برای حمله به کشورهایی همچون اردن وعربستان مطرح شده است که منجر به آماده باش ارتش این دو کشور شد.

کم کم نگاه کارشناسان در منطقه از درگیری های درون عراق به درگیری ها در مرزهای عراق با کشورهای مجاور همچون سوریه، عربستان و اردن تغییر جهت داده است این درگیری ها در مرزهای عراق، موجب توقف رفت و آمد و جابه جایی کالا بین عراق و کشورهای مجاور شده است.

حمله داعش به معابر مرزی عراق با کشورهای مجاور

داعش در هفته های اخیر توانسته است کنترل معبر مرزی ولید در مرز عراق را به دست آورد، همچنین این گروه به دنبال سیطره دوباره بر معبر مرزی طریبیل در مرز عراق با اردن است که این معبر مرزی از اهمیت اقتصادی زیادی برای دو کشور عراق و اردن برخوردار است.

داعش پس از پیشروی در عمق خاک سوریه و عراق، استراتژی جنگی خود را تغییر داده است، داعش اکنون توانسته است که بر شهرهای مجاور رود فرات در سوریه و عراق تسلط پیدا کند، مناطق تحت سیطره داعش بر شهرهای مجاور رود فرات از شهر رقه در 160 کیلومتری شهر حلب سوریه شروع می شود و به  شهر فلوجه عراق در  60 کیلومتری بغداد منتهی می شود.

اشغال مرزهای عراق، اولویت جدید داعش

استراتژی جدید داعش در روزهای اخیر اشغال مرزهای عراق با کشورهای مجاور است، به خصوص مناطق مرزی عراق با کشورهای اردن،سوریه و عربستان در اولویت داعش قرار دارد.

تحرکات داعش سبب احساس خطر حکومت اردن شده است و این کشور نیروهای نظامی خودش را در مرز مشترک با عراق تقویت کرده است، مقامات دولت اردن حمله داعش به این کشور را محتمل دانستند، خصوصا که داعش طرافداران زیادی رادر اردن دارد.

علاوه بر این داعش سعی کرده است که خود را به مرزهای عربستان برساند و امروز فاصله مناطق تحت سیطره داعش با عربستان کمتر از صد کیلومتر است، در ابتدای این ماه مقامات استان ذی قار در جنوب عراق، خبر از حضور چندین هزار فرد مسلح را در مرزهای بین عراق و عربستان دادندکه به دنبال وارد به عراق از طریق صحرا است.

اعزام نیروهای تازه نفس عربستانی به مرز عراق

انتشار چنین خبرهایی دولت عربستان را به تحرک وا داشت و عربستان در هفته های اخیر نیروهای نظامی خود را در مرز مشترکش با عراق تقویت کرده است، عربستان در  آخرین تحرک نظامی اش، چهار روز پیش،  دو هزار نیروی نظامی جدید و سه بالگرد نظامی را به منطقه مرزی عرعر در نزدیکی مرزهای مشترک عربستان و عراق اعزام کردهاست، تحمین زده می شود که عربستان در هفته های اخیر بیش از سی هزار سرباز تازه نفس را به مرزهای مشترکش به عراق اعزام کرده باشد.

البته برخی از تحلیلگران سیاسی عراق، خطر حمله داعش به کشورهای دیکر را قوی نمی دانند، دکتر هانی عاشور تحلیلگر سیاسی عراق در این زمینه گفت: فعالیت داعش زمان زیادی استمرار نخواهد داشت، چون شیوه این گروه حمله های ناگهانی و انتقال از منطقه ای به منطقه دیگر است که فعالیت این گروه را محدود میکند،علاوه بر اینکه رغبت کشورهای جهان هم در پایان دادن به فعالیت این گروه است و داعش قدرتی جز درگیری نظامی راندارد.


اما احمد جبار از کازشناسان سیاسی عراق نظردیگری دارد، او می گوید: گذشته از اینکه آیا نیروهای داعش که در مرزهای عراق با عربستان تا چه توانایی مقاومت راداشته باشند، اما احتمال روی دادن هر اتفاقی در منطقه وجوددارد، کشورهای منطقه باید برای مبارزه با گروه داعش متحد شوند، چون این گروه تنها خطری برای عراق نیست و فعالیتش برای کل کشورهای منطقه خطرناک است.

تصرف چاه های نفت سوریه به دست داعش

امروز مناطقی از کشورهای عراق وسوریه که درمجاورت مرزهای اردن وعربستان قراردارد، به میدان جنگ داعش مبدل شده است و این گروه هر زمانی که فرصتی برایش پیش بیاید، بخش هایی از این مناطق را تصرف می کند، تصرف چاه ها ولوله های نفت در دو کشور سوریه و عراق از سوی داعش، سبب واردشدن ضربه های اقتصادی به این دو کشور شده است.

قاسم موزان از کارشناسان سیاسی عراق در مورد احتمال حمله داعش به اردن می گوید: اردن یک اقتصاد ضعیفی دارد که به کمک های خارجی وابسته است، اردن در مواجه با داعش، سیستم اقتصادی اش را به سیستم اقتصاد جنگ تغییر می دهد، اما این کار برای اردن مناسب نیست، داعش از امکانات مادی و تسلیحاتی  زیادی برخوردار است و این گروه به دنبال جذب سلفی های اردن است تا در مواجه با ارتش اردن، نیروهای هم فکری را در داخل اردن داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری