کد خبر: 2458

پیرامون واکاوی واقعه 18 تیر:

درست 15 سال پیش در 18 تیر 78، تهران روز پرآشوبی را پشت سر گذاشت / برخی معتقدند که با دستور حسن روحانی مبنی بر دخالت بسیج و سپاه قائله خاتمه یافت / حسن روحانی و محمد باقر قالیباف که در حادثه 18 تیر حضور داشتند نظرهای متفاوتی را در این باره اظهار کردند/ سرانجام غائله 18 تیر پنج روز بیشتر دوام نداشت و در 23 تیر سال 87 به پایان رسید

به گزارش قم خبر و به نقل از  سرویس سیاسی پایگاه 598، درست 15 سال پیش در 18 تیر 78، تهران روز پرآشوبی را پشت سر گذاشت. فتنه ای که به بهانه توقیف روزنامه سلام توسط عناصر نفوذی و با گمراه کردن دانشجویان دانشگاه تهران شروع و ریشه آن در 23 تیرماه همان سال با حضور گسترده مردم خشکانده شد.
هر چه از حادثه 18 تیر می گذرد ابهامات بیشتری در ذهن فعالان سیاسی شکل میگیرد. یکی از این سوالات نقش و موضع "حسن روحانی" به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی و مسئول مستقیم رسیدگی به این گونه حوادث است. برخی معتقدند که با دستور روحانی مبنی بر دخالت بسیج و سپاه قائله خاتمه یافت و برخی نیز بر این باورند که روحانی به دنبال راه گفتگو بوده است.
 
سردار رحیم صفوی فرمانده پیشین سپاه، دستور روحانی مبنی بر حضور سپاه و بسیج را موجب خاتمه یافتن فتنه میداند و میگوید: " جناب آقای دکتر روحانی که آن زمان دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند، بعد از یک هفته تصمیم گرفتند مسوولیت را به سپاه واگذار کنند. سپاه نیز بدون هیچگونه خون‌ریزی و ظرف کمتر از ۵ ساعت مسأله را تمام کرد"
 
البته مرتضی نبوی عضو مجمع مصلحت نظام، خاتمی را مسئول این یک هفته آشوب تهران میداند و معتقد است: "در مساله 18 تیر، شورای عالی امنیت ملی کمی با سستی کار کرد. آقای روحانی دبیر وقت شورا در آن زمان در خارج از کشور بود و جلسات شورا که به ریاست رییس جمهور تشکیل می‌شد، اجازه نمی‌داد که بسیج وارد شود و جلوی شلوغی‌ها را بگیرد"
 
وی همچون سردار صفوی، حضور حسن روحانی و اعطای مجوز به سپاه را موجب برچیده شدن غائله 18تیر میداند "وقتی آقای روحانی [در 22تیر] به کشور بازگشت، مجوز را صادر کرد و این کار موجب شد تا برپاکنندگان این غائله، به لانه هایشان بازگردند"
 
این اظهار نظرها در مناظرات انتخاباتی شکل جدی تری به خود گرفت. حسن روحانی و محمد باقر قالیباف که هر دو در زمان وقوع این فتنه، پست های کلیدی داشتند؛ نظرهای متفاوتی در این باره اظهار میکنند. قالیباف در این مناظره، بی تدبری حسن روحانی را زمینه ساز وقوع 18 تیر میدانست و میگفت "در سال ۸۲ که من فرمانده نیروی انتظامی بودم در جلسه‌ای به شما [روحانی] که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودید، گفتم که اجازه بدهید دفتر تحکیم وحدت به مناسبت وقایع سال ۸۲ تجمعی در چارچوب قانون داشته باشد، اما شما گفتید که به دنبال دردسر نیستید و نیاز به مجوز نیست".
 
حسن روحانی نیز بدون اشاره به آنکه دستور حضور سپاه برای برخورد با اغتشاشگران را خود صادر کرده؛ در واکنش به سخنان قالیباف اظهار داشت که به دنبال حل مسئله از راه صحیح بوده است "از آقای قالیباف خیلی تعجب می‌کنم. آقای قالیباف دلم نمی‌خواست بگویم. آنجا بحث این بود شما می‌گفتید دانشجویان بیایند ما برنامه گازانبری داریم و کار را تمام می‌کنیم. ما می‌گفتیم راه این نیست که مجوز بدهیم بعد گاز انبری آنها را دستگیر کنیم، راه این است که از ابتدا به آنها بگوییم یا مجوز نیست یا اگر هست بیایند کار خودشان را انجام دهند، تظاهرات کنند و مبدأ و انتها نیز معلوم باشد".
 
علیرضا زاکانی از چهره های مطرح اصولگرا با ستایش از سخنان روحانی در 23 نیر میگوید "آقای خاتمی که رئیس‎جمهور است به عنوان یک عنصر تجدیدنظرطلب که بسیاری از کارهای افراطی را قطعاً قبول نداشت، در 23 تیر حاضر نمی‌شود که بیاید و سخنرانی کند، آقای هاشمی نیز حاضر نمی‌شود که سخنرانی کند، آقای ناطق هم حاضر نمی‎شود تا اینکه آقای روحانی که تازه از خارج از کشور برگشته بود، آمد و صحبت‎های خوب و انقلابی هم کرد"
 
23تیرماه "مردم" تهران با حضور در یک راهپیمایی عظیم، خواستار برخورد با عناصر آشوب طلب شده و حسن روحانی در آن جمع با اشاره به اهمیت مقام ولایت و محکوم دانستن هرگونه اهانت به ولی فقیه میگوید "در کدام کشور جهان، حرکت‌های آشوب‌طلبانه این چنین تحمل می‌شود اینها خیلی پست‌تر و حقیرتر از آن هستند که بخواهیم نسبت به آنها تعبیر حرکت براندازی را مطرح کنیم. در کجای دنیا و در کدام کشور و توسط کدام دولت، آشوب، تخریب و بر هم زدن نظم جامعه، تحمل می‌شود. مگر دولت مقتدر جمهوری اسلامی ایران مسئولین امنیتی نظام، این گونه حوادث را تحمل خواهند کرد. این صبر و متانت، در یکی دو روزه برای این بود که ماهیت این چند صد نفر اوباش به خوبی برای مردم ما روشن می‌شود و همه به خوبی بدانند اینها چه کسانی هستند و دارای چه ماهیتی هستند".
 
آنچه که در تاریخ ثبت شده نشان میدهد که حسن روحانی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت تا 22تیرماه در فرانسه به سر میبرده و پس از بازگشت، با اعطای مجوز به سپاه و بسیج، غائله 18تیر را ختم میکند.
 
 

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری