گروه تروریستی داعش با از دست دادن کنترل حداقل سه چاه نفتی در عراق از منابع مالی سرشار نفتی بی نصیب شده و در آستانه ورشکستگی قرار دارد.

از دست رفتن مهمترین منبع درآمد داعش/ تروریست‌ها در آستانه ورشکستگی

به گزارش قم خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، روزنامه آلمانی زودویچه زایتونگ در شماره روز پنجشنبه خود نوشت، به علت عملیات گسترده نظامی ارتش عراق علیه داعش این گروه تروریستی تنها یک چاه نفت در اختیار دارد.

نیروهای عراقی روز چهارشنبه عملیات پاکسازی منطقه السجاریه در شرق الرمادی در استان الانبار را از دست تروریست های داعش آغاز کردند.

به گزارش ایرنا،چاه نفتی که در اشغال داعش است تنها ظرفیت تولید روزانه دوهزار بشکه نفت را دارد.

میزان درآمد داعش از نفت

به گزارش جهان، پایگاه اینترنتی "القدس العربی" در گزارشی اعلام کرد، مراکز مالی بین المللی درآمد داعش از تولید نفت را سالانه ۸۰۰ میلیون دلار معادل روزانه حدود ۲ میلیون دلار تا قبل از آغاز حملات هوایی ائتلاف ارزیابی کرده اند.

تا پیش از این داعش هفت چاه نفت و دو پالایشگاه در شمال عراق و شش چاه نفت از ۱۰ چاه نفت سوریه به ویژه در استان دیر الزور را در اختیار داشت.

چاه نفت القیاره قبل از سیطره داعش بر این چاه و پالایشگاه نزدیک آن که تولیدش روزانه ۱۶ هزار بشکه بود و پالایشگاه دیگر در کسک در شمال غرب موصل روزانه هفت هزار بشکه نفت خام سنگین تولید می کرد.

عدی الخدران، فرماندار الخالص در استان دیاله عراق، چندی پیش گفت: داعش روزانه بیش از ۱۰۰ تانکر نفت خام مسروقه از چاه های حمرین را بارگیری و به کرکوک، موصل یا سوریه به منظور فروش آن به تجار از ملیت های مختلف صادر می کند که قیمت هر تانکر فقط ۴ هزار دلار است.

چه کسانی از داعش نفت می خرند؟

مقام های عراقی خاطرنشان می کنند، نفت خام چاه های النجمه موصل از طریق قاچاقچیان به تجار ترکیه به بهای حدود ۲۵ دلار برای هر بشکه فروخته می شود.

پیش از عقب نشینی های داعش، مجله آلمانی "اشپیگل" نوشته بود: داعش ۱۴ چاه نفت در سوریه و عراق را تحت کنترل دارد و نفت این چاه ها در تصفیه خانه های کردها که البته غیر قانونی است، پالایش می شود.

نفت تنها منبع درآمد داعش نیست بلکه منابع درآمد دیگری مانند سرقت و فروش آثار باستانی سوریه و عراق، اخذ مالیات، سیطره بر اموال، خودروها و تجهیزات موجود در بانک ها و ادارات دولتی و همچنین طرف های متخاصم دارد.

حمایتهای مالی و تسلیحاتی برخی کشورها نیز از منابع مهم داعش برای تأمین هزینه های این گروه تروریستی به شمار می آید.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری