کد خبر: 15697

نماینده مردم تهران در مجلس:

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: مشکلات اقتصادی کشور به دست دشمن حل نمی‌شودبلکه باید با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی از اقتصاد متکی بر نفت رهایی پیدا کنیم و مجلس شورای اسلامی در ارتباط با توافقنامه هسته‌ای باید موضع‌گیری جدی‌تری داشته باشد.

به گزارش قم خبر، حجت‌الاسلام سید محمود نبویان شب گذشته در جلسه بررسی ابعاد توافقنامه لوزان سوئیس در موسسه امام خمینی (ره) به بررسی موضوع توافقنامه ژنو پرداخت و با اشاره به نامگذاری شعار سال مبنی بر همدلی و همزبانی انتقاد نادرست از دولت را ناسازگار با منویات رهبر معظم انقلاب عنوان کرد.

وی اظهارداشت: اتحاد و انسام میان مردم اثرات مثبتی به همراه دارد از همین رو باید با انسجام و همدلی از دولت حمایت شود و این همان کشور اسلامی حقیقی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همدلی و همزبانی ربطی به انتقاد ندارد از همین رو انتقاد در چارچوب منطقی راهگشا است، تصریح کرد: بیانیه لوزان سوئیس که برخی از آن به عنوان بیانیه یاد می‌کنند و آن را توافق نمی‌نامند این در حالی است که با تغییر نام نمی‌توان اصل آن را تغییر داد.

نبویان با تاکید بر اینکه اگر دشمن دروغ می‌گوید مسئولان باید به صراحت نسبت به این دروغ‌گویی اعتراض کنند بیان کرد: در مذاکرات لوزان خط‌وط قرمز را زیر پا گذاشتند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مشکلات اقتصادی کشور به دست دشمن حل نمی‌شود بلکه باید با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی از اقتصاد متکی بر نفت رهایی پیدا کنیم و مجلس شورای اسلامی در ارتباط با توافقنامه هسته‌ای باید موضع‌گیری جدی‌تری داشته باشد.

وی با اشاره به متن بیانیه لوزان سوئیس عنوان کرد: طبق این بیانیه ایران باید از نظر ظرفیت سطح غنی‌سازی محدود شده و فردو تعطیل شود، این در حالی است که در توافق ژنو از عبارت «طرح مشترک برای عمل» و در توافقنامه جدید از عبارت «طرح جامعه‌تری برای عمل» استفاده شده است.

نبویان با بیان اینکه در این توافقنامه در مرحله اول تعهدات ایران آمده است گفت: این نشان می‌دهد که ایران همیشه در این توافقات بدهکار است، آن‌ها سوم آذر تعهد گرفتند ایران غنی سازی 20 درصد نداشته باشد که با گذشت زمان میزان آن کاهش یافت اما در توافقنامه لوزان چند برابر توافق ژنو امتیاز دادیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق توافق لوزان سطح غنی سازی باید به 3 و 67 صدم درصد برسد، افزود: مذاکره کننده آمریکایی به دنبال این است تا با تحت فشار قرار دادن ایران غنی سازی هسته‌ای را نابود و بخشی را کاهش دهد.

نبویان با تاکید براینکه راه اندازی تاسیسات هسته‌ای در فردو با تلاش‌های بسیاری حدود 30-40 متر زیر زمین ایجاد شده، خاطرنشان کرد: طبق بیانیه لوزن ایران جر تاسیسات هسته‌ای نطنز نباید هیچ نیروگاه دیگری داشته باشد، از طرفی آمریکایی‌ها غنی سازی هسته‌ای ایران را به عنوان اهرم فشار قرار داده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه ایران در فردو 2 هزار و 710 سانتریفیوژ ایجاد کرده‌ است، اظهارداشت: از سال 92 یک گرم به غنی‌سازی ما اضافه نشده است با این اوصاف می‌بینیم از ایران تعهد گرفتند که چهار آبشار باقیمانده از نیروگاه فردو را خاموش کند.

وی با اشاره به اینکه تحقیق و توسعه یکی از محدودیت‌های توافق‌نامه لوزان است زیرا گستره تحقیق و توسعه باید با تعریف طرف غربی که آمریکا باشد تعیین شود ، عنوان کرد: در توافق لوزان از ایران تعهد گرفتند در فردو مواد شکاف‌پذیر استفاده نشود و ذخیره کردن مقدار باقیمانده از انرژی هسته‌ای غنی‌سازی شده در فردو ممنوع شده ، همچنین در ژنو هم ادامه راه‌اندازی راکتور اراک متوقف شده است.

نبویان با تاکید براینکه راکتور اراک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا کشورهای معدودی‌ در دنیا از این تجهیزات برخوردارند، افزود: این در حالی است که براساس توافقنامه لوزان تجهیزات این راکتور جمع‌آوری شود؛ و نظارت آن‌ها به صورت مستمر انجام می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی نظارت‌ها براساس کد اصلاحی با اطلاع و بی اطلاع است، تصریح کرد: نظارت از طریق دوربین‌ای آنلاین نیز از دیگر اقداماتی است که در نظر گرفتند که در این صورت تمامی زیرساخت‌ای هسته‌ای خود را در اختار دشمن قرار می‌دهیم و همین می‌شود که اوباما می‌گوید "هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران خودش را در اختیار آژانس قرار نمی‌دهد."

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بر رفع یکباره تحریم‌ها تاکید دارند، گفت: آن‌ها گفته‌اند در صورت راستی آزمایی به ندرت تحریم‌ها را برمی‌دارند که در این راستا اتحادیه اروپا تحریم‌های خود که در ارتباط با هسته‌ای است را مختوم می‌کند.

نبویان با تاکید براینکه بسیاری از تحریم‌های اتحادیه اروپا مشروط به انجام تعهدات ایران بوده و آژانس باید پایبندی ایران به تعهدات خود را تایید کند که این امر برای کشور ژاپن 30 سال به طول انجامید، تصریح کرد: لغو تمام تحریم‌ها یکی از مفاد توافق‌نامه ژنو بود که به آن عمل نشد که در توافق لوزان نیز بخشی از تحریم‌ها به تعلیق می‌افت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودمان قطعنامه‌هایی را به وجود می‌آوریم تا کشورهایی را مخالف خود قرار دهیم و تعهداتی که در لوزان بیان شده است نمی‌تواند یک بیانیه باشد، خاطرنشان کرد: جزیئات این بیانیه تا 30 ژوئن نوشته می‌شود که براساس آن عداد سانتریفیوژهای ایران از 19 هزار به 6 هزار مورد کاهش می‌یابد.

وی به دیگر قسمت‌های توافق لوزان اشاره کرد و گفت: طبق توافق لوزان ایران اسلامی در 10 سال آینده سانتریفیوژهایی از نوع نسل یک در نطنز خواهد داشت؛ همچنین ایران باید به مدت 15 سال ذخایر خود را به 300 کیلوگرم کاهش دهد و سانتریفیوژهای نطنز به اکسید تبدیل شود.

نبویان به حذف دو سوم سانتریفیوژ‌ها و زیرساخت‌های فردو به عنوان یکی دیگر از مفاد توافق لوزان اشاره کرد و افزود: براین اساس دانشجویان نیز نمی‌توانند از این سانتریفیوژ‌ها استفاده تحقیقاتی داشته باشند، فردو به مدت 15 سال از یک سایت غنی‌سازی به یک پژوهشگاه فیزیک تبدیل و در واقع این امر سبب تغییر کاربری نیروگاه هسته‌ای فردو می‌شود و همچنین تحقیق و توسعه در ارتباط با غنی‌سازی نباید در این مکان انجام شود در صورتی که این موارد در توافق ژنو مطرح نبود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق توافق لوزان تحقیقات و توسعه برای غنی‌سازی به مدت 10 سال محدود می‌شود و بعد از این مدت باید با هماهنگی آژانس فعالیت‌های تحقیقاتی انجام شود، اظهارداشت: طبق توافق لوزانایران باید به طرف مذاکره کننده اجازه دهد هر نقطه مشکوکی از کشور را که می‌خواهند مورد بررسی قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه ایران در مدتی نامحدود حق بازفرآوری و تحقیق و توسعه در این عرصه را ندارد؛ کارخانه آب سنگین که درآمدزایی بسیاری دارد با این توافق از بین رفته است، تصریح کرد: ما به مدت 15 سال نمی‌توانیم راکتور آب سنگین دیگری بسازیم و آب سنگین‌های موجود ایران باید در بازار بین‌المللی فروخته شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر منویات رهبر معظم انقلاب مبنی براینکه مذاکره به جز ضرر برای کشور چیزی ندارد اما این ضرر باید برای افرادی به اثبات برسد تا همگان به خوبی بفهمند که دشمن نمی‌تواند مشکلات جامعه اسلامی را حل کند، گفت: بیش از 30 سال است که با اعتماد به خدا به مردم دنیا آموخته‌ایم می‌توان مقابل استکبار ایستادگی کرد به همین علت اکنون قدرت اول منطقه هستیم و تحقیر ملت ایران یعنی اینکه ملتی که در برابر آمریکا است اکنون برای از بین بردن مشکلات خود در میز مذاکره با آمریکا بنشیند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری