کد خبر: 14278

قم خبر گزارش می دهد:

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: با وزارت کشور تفاهم نامه ای امضا کرده ایم که در آن اشاره شده است برای توانمند سازی مدیران زن در استان ها در اولویت قرار بگیرد و همچنین سعی داریم که بازارچه هایی را ظرف سه سال در همه استان ها دایر کنیم.

به گزارش قم خبر، شهیندخت ملاوردی ظهر امروز در نشست خبری معاون رئیس جمهور در امور خانواده با مشاوران امور بانوان و نخبگان ادارات قم که در دانشگاه علوم پزشکی بر گزار ش با اشاره به نشست ماهیانه مشاوران دستگاه های اجرایی در تهران اظهار داشت: هرچه تعداد شرکت کنندگان بیشتر باشد می تواند خلاهای موجود را بهتر شناسایی و رفع کند.
 
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: در حال حاضر در وزارت علوم و وزارت بهداشت جایگاه مشاور امور بانوان وجود ندارد که امیدواریم به یک ساختار مناسب در حوزه زنان برسیم.
 
وی تصریح کرد: با بررسی عملکرد دولت نهم و دهم به یک نتیجه قطعی درباره مسائل زنان رسیده ایم که امیدوارییم با ارائه قالبی مطلوب از نگاه کلیشه ای به حوزه زنان دور شویم، زیرا با وضعیت موجود و عدم ضمانت اجرایی در حوزه زنان باید به فکر چاره ای در این باره بود.
 
ملاوردی عنوان کرد: با وزارت کشور تفاهم نامه ای امضا کرده ایم که در آن اشاره شده است برای توانمند سازی مدیران زن در استان ها در اولویت قرار بگیرد و همچنین سعی داریم که بازارچه هایی را ظرف سه سال در همه استان ها دایر کنیم.  
تاسیس بازارچه های فروش آثار هنری زنان در کشور
 
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: از ظرفیت دستگاه ها برای عرضه توانمدی های زنان استفاده کنیم تا مشکل عرضه و فروش صنایع دستی بانوان نیز به خوبی برطرف شود، همچنین با صنایع دستی، فنی حرفه ای و سایر دستگاه های موظف نیز به تفاهم چند جانبه برسیم تا مشکلات زنان را برطرف کنیم.
 
وی بیان کرد: سعی داریم تا دستگاه های متولی را در موضوعات مختلف را فعال و پویا کنیم، به ویژه پس از جشنواره آی.سی.سی ان نیز به این نتیجه رسیدیم که باید یک دبیرخانه دائمی داشته باشیم تا بتوانیم اشتغال زایی و توسعه کارآفرینی را به ثمر برسانیم.
 
ملاوردی تاکید کرد: وزارت کار در مراکز مشاوره در حال بررسی شرایط ایجاد اشتغال زنان است تا نگاه اشتغال زنان را نیز تغییر دهیم، زیرا در اصلاح نظام کاری و اداری نیز شاخص هایی برای کاهش کارکنان دولت تعیین می شود تا اشتغال خصوصی در اولویت قرار بگیرد.
 
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار داشت: یک کارگروه توسعه روستایی و مناطق محروم به کارگروه ها نیز اضافه شده است و کارگروه میراث فرهنگی، کارگروه آمایش سرزمین و فناوری را نیز اضافه شده اند.
 
وی افزود: لایحه کاهش ساعت کار زنان دارای شرایط خاص را در نظر داریم که زنان با فرزند زیر 7 سال و زنانی که همسران معلول دارند می توانند با انجام 40 ساعت کار در هفته به فعالیت های اجتماعی خود ادامه دهند تا آشتی بین کار و زندگی در خانواده ها به وجود بیاید.
 
ملاوردی تصریح کرد: اگر ساعت کار شناور به وجود بیاید و مهدکودک ها نیز در کنار ادارت شود و درکنار آن نیز مهدکودک هایی در زندان ها به وجود بیاید همراه با تعطیلی روز پنج شنبه ها می تواند شرایط خوبی را برای زنان به وجود بیاورد.
 
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: یکی از مهمترین فعالیت های ما رسیدگی به مشکلات زنان سرپرست خانوار است تا بتوانیم دغدغه های آنان را کاهش دهیم و به این نتیجه رسیده ایم که فعالیت های جزیره ای اثر بخش نیست به همین منظور درصدد افزایش همگرایی هستیم.
 
پرهیز از فعالیت های جزیره ای برای پیشبرد اهداف
 
وی تاکید کرد: با بررسی وضعیت زنان و خانواده در کشور با تدوین نقش آسیب ها و اطلس وضعیت زنان و تهیه 31 گزارش از 31 استان کشور به این نتیجه رسیده ایم که با همکاری شبکه ای می توانیم به اثر بخشی مطلوب برسیم که در این راستا نشست های منطقه ای را در دستور کار قرار داده ایم تا بتوانیم چالش های مشترک را شناسایی کنیم.
 
ملاوردی اظهار داشت: ما از ظرفیت های دستگاه های اجرایی و سازمان های مردم نهاد در قالب کارگاه های آموزشی استفاده می کنیم تا بتوانیم اهداف مورد نظر خودمان را محقق کنیم و در زمینه خانواده سالم و کاهش آمار طلاق فعالیت داشته باشیم.
 
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: طرح جامع توانمند سازی زنان در حال حاضر به شکل پایلوت در شهر ری برگزار می شود که امیدواریم بر اساس اجرای این طرح مشکل اشتغال زنان را رفع کنیم.
 
وی با اشاره به بررسی برنامه ششم توسعه تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم در این برنامه جایگاه زنان را به خوبی محقق کنیم و از آرمان گرایی ها در زمینه زنان پرهیز کنیم زیرا یکی از مشکلات مهم در کشور این است که یک دولت برنامه ای را می نویسد و دولتی دیگر موظف است که آن را اجرا کند.
 
برگزاری سالانه 10 جلسه در حوزه زنان
 
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: اولیت دادن به برخی از موضوعات نشان دهنده بی اهمیت بودن سایر برنامه ها نیست و امیدواریم حداقل بتوانیم قدمی موثر در راستا تحقق اهداف 1404 برسیم و جایگاه زن را در زمینه حقوق شرعی مورد توجه قرار بگیرد.
 
معصومه ظهیری افزود: سالانه بین 9 تا 10 جلسه شورای امور بانوان را برگزار می کنیم و همچنین در کنار آن جلسات ویژه ای در مناسبت های مهم سال برگزار می کنیم تا تعامل کاری را با مدیران استانی بیشتر کنیم.
 
مشاور استاندار قم تصریح کرد:در حال حاضرهم گرایی خوبی در ارتباط با بانوان در استان قم برگزار شده است و اداراتی که در زمینه فرهنگی مشارکت کمتری داشتند نیز با برگزاری این جلسات فعالیت های فرهنگی خود را بالا برده اند و به شکوفایی رسیده اند.
 
ظهیری عنوان کرد:در حال حاضر بیش از 200 مهندس زن در استان قم فعال هستند و همچنین زنان در عرصه کشاورزی فعالیت های چشمگیری دارند که در جهاد کشاورزی می توانیم فعالیت های چشمگیر آنها را شاهد باشیم.
 
مدیر کل خانواده و زنان استانداری قم بیان کرد: در فرمانداری و کانون های کوثر بخش ها و جهاد کشاورزی نیز برنامه های خوبی در زمینه فعالیت های زنان انجام داده ایم.  
 
دو بوستان فعال ویژه بانوان در قم
 
مشاور استاندار قم گفت: همه نمایشگاه های استانی با مشارکت دستگاه ها انجام می شود و دو بوستان اختصاصی ویژه زنان  در قم داریم، البته بوستان نرگس از بوستان های بسیار فعال استان است و برنامه های فرهنگی را در این بوستان برای خانم ها اجرا می کنیم.
 
وی تاکید کرد: در جشنواره غذایی که در بوستان نرگس برگزار شد حتی از ملیت های جامعه المصطفی(ص) نیز برگزار شد و در کنار آن نیز نمایشگاه هایی در زمینه اشتغال زنان برگزار کردیم که با استقبال گسترده نیز مواجه شد.  
 
ظهیری بیان کرد: امیدواریم با برگزاری جلساتی با حضور خانم ملاوردی از محرومیت های مناطق نیروگاه و آذر کاسته شود زیرا هنوز مناطقی مانند چهار مردان نیز از محرومیت های رنج می برند که امیدواریم این مشکلات با نگاه بلند دولت تدبیر و امید رفع شود.
 
مشاور ارشاد اسلامی با اشاره به آمار فعالیت های هنری زنان در قم اظهار داشت: 10 نشریه تخصصی با سردبیری زنان و بیش از 70 خبرنگار در قم وجود دارد البته نخستین آموزشگاه موسیقی ویژه زنان نیز راه اندازی شد.
 
وی با بیان اشاره به تلاش برای رفع دغدغه خبرنگاران افزود: امیدواریم اتحادیه ای ویژه حمایت از هنرمندان و خبرنگاران زن تاسیس شود تا بتوانند بدون دغدغه آثار خود را ارائه کنند، زیرا زنان هنرمند حتی از مردان نیز فعال تر هستند.
 
وجود 1000 مداح زن در قم  
 
نماینده ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت تاسیس بازارچه عرضه تولیدات هنرمندان تصریح کرد: اگر این بازارچه تاسیس شود دیگر نیازی به حضور و فعالیت زنان در بیرون از قم نیست، البته اگر دولت حمایت های لازم را در جهت ایجاد نمایشگاه حجمی هفت خوان حجاب را داشته باشد می توانیم در زمینه ترویج حجاب فعالیت های خوبی ارائه دهیم.
 
یوسفی با اشاره به فعالیت های فرهنگی زنان در سازمان تبلیغات اسلامی استان قم گفت: سعی شده است که زنان فرهیخته در یک محل جمع شوند تا از آسیب های بر سر راه پیش گیری شود و اجرای این طرح  ها می تواند الگوی همه ادارات شود.
 
نماینده سازمان تبلیغات اسلامی افزود: تا کنون بیش از 1000 مداح زن سامتی شناسایی شده است و در کنار آن نیز سایتی را تاسیس کرده ایم که در آن بیش از 400 نفر ثبت نام کرده اند.
 
وی تصریح کرد: 200 هئیت ویژه بانوان در قم فعال هستند و بر اساس آن بیشتر طرح ها در این جهت متمرکز می شود و در تابستان نیز  فعالیت های فرهنگی خوبی در دست اجرا قرار داده ایم.
 
نماینده صدا و سیمای استان قم با اشاره مشکل عمده ادارات قم بیان کرد: در بیشتر ادارات استان پستی به عنوان مشاور امور بانوان ندارند، البته کمبود بودجه نیز یکی از مهمترین مشکلات ادارات در استان است که باید به آن توجه ویژه شد.
 
نماینده شهرداری با بیان نبود جایگاه امور بانوان در شهرداری ها تاکید کرد: این جایگاه در شهرداری ها ثابت نیست و با تعویض شهردارها این سمت نیز دست خوش تغییرات زیادی می شود، امیدواریم هیئت دولت مصوبه ای داشته باشد تا بر اساس آن نیز این جایگاه در کشور تثبیت شود.
 
زنان 50درصد نیروی فعال جامعه
 
نماینده مرکز بهداشت قم اظهار داشت: در راستای سیاست افزایش جمعیت برنامه های زیادی برای حفظ سلامت مادران انجام داده ایم زیرا 50 درصد عناصر فعال جامعه را زنان تشکیل می دهند و با تلاش های زیادی توانسته ایم شاخص مرگ و میر مادران و کودکان را کاهش داده ایم و در سال 93 با توجه به افزایش موالید تنها یک مورد مرگ مادر داشته ایم.
 
وجدانی گفت: در طرح سلامت باید به سلامت خانواده ها شاغل توجه ویژه داشت و در این راستا باید شناسنامه سلامت کار کنان را در دست اجرا داشته باشیم تا بانوان شاغل بتوانند از وضعیت سلامت خود بهره مند شوند.
 
وی با اشاره به افزایش آمار طلاق در کشور گفت: مهمترین عامل تهدید جامعه افزایش آمار طلاق است که باید این مسئله را کنترل کرد.
 
نماینده هلال احمر با اشاره به فعالیت های جمعیت هلال احمر افزود:  هلال احمر در زمینه درمان و توانبخشی، در زمینه ورزش و در زمینه امداد نیز فعالیت های چشمگیری داشته است و حتی تهیه جهیزیه نوعروسان را بر عهده دارد.
 
شریف زاده گفت: باید در زمینه اشتغال زنان بد سرپرست و بی سرپرست نیز تدابیر ویژه ای در نظر داشت تا در جامعه شاهد بحران های اجتماعی زنان نباشیم.
 
وی گفت: در حال حاضر تیم های تخصصی بانوان امدادگر و حمایت روانی در قم فعال هستند زیرا در برخی از موارد به حضور زنان نیازمند هستیم تا بتوانیم.
 
 انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری