کد خبر: 12672

قم خبر گزارش می دهد:

آمار جمعیت شهر کهک در فصول مختلف متفاوت است، در فصل تابستان با توجه به دو برابرشدن آمار جمعیت، سهمیه آرد هم دو برابر جمعیت به این شهر داده می شود، اما در فصل زمستان آمار جمعیت این شهر به اداره کل غله استان قم اجازه نمی دهد سهمیه آرد این شهر کهک را افزایش دهند.

به گزارش قم خبر، بخش کهَک یکی از بخش‌های شهرستان قم است که در جنوب این استان قرار دارد و فاصلهٔ مرکز بخش (کهک) تا قم ۳۰ کیلومتر است.
 
پیشینهٔ بخشداری کهک به حدود دههٔ ۱۳۱۰ می‌رسد و از نظر جمعیت بعد از بخش مرکزی در مکان دوم قرار دارد.
 
این بخش دارای دو دهستان کهک و فردو و ۱۸ روستا است.
 
مرکز هسته‌ای فردو در این بخش قرار دارد.
 
جمعیت بخش کهک براساس سرشماری سال ۱۳۸۵، برابر با ۱۴٫۶۴۴ نفر بوده است.
شهر کهک تنها نقطه شهری این بخش است.
 
 این شهر، اقامت‌گاه ملاصدرای شیرازی فیلسوف و حکیم بزرگ اسلامی بوده است و وی به دلیل آزار متعصبان درس خود در شیراز را رها کرد و ۱۵ سال در کهک به گوشه‌نشینی، عبادت، و تفکر پرداخت.
 
همچنین نام این بخش مدتی نوفل لوشاتو بود که برگرفته از روستای نوفل‌لوشاتو در نزدیکی پاریس بوده که اقامگتاه آیت‌الله خمینی برای چند ماه بوده است.
 
نبود صرفه مالی برای صاحبان نانوایی ها
 
عباس محمدی از نانواهای شهر کهک درباره وضعیت کمبود سهمیه آرد، اظهارمی کند: به دلیل اینکه نانوایی های کهک در مسیر راه قرار گرفته اند روستاهای اطراف در مسیر رفتن وبرگشتن از روستای خود ازنانوایی های این شهر نان تهیه می کنند.
 
این نانوا با بیان اینکه آمار سرانه کهک را ده سال پیش گرفته اند وبر طبق آن سهمیه آرد می دهند، عنوان می کند: 450خانوار در مسکن مهر کهک اسکان شده اند که این افراد واتباع خارجه ،جز آمار سرانه شهر کهک قرار نگرفته اند.
 
 وی تصریح می کند: نمی توانیم تابلویی نصب کنیم که اتباع خارجه ومسکن مهر ومسافرها جز آمار سرانه نیستند وفقط به کهکی ها نان می دهیم که  در این صورت ( کاهش سهمیه آدر) صرفه مالی برای نانواها ندارد.
 
اعتصاب نانوایی های کهک به دلیل کاهش سهمیه آرد
 
رییس شورای اسلامی شهر کهک بااشاره به مشکلات نانوایی های کهک، اظهار می کند: در کهک چهار نانوایی دایر است که در حال حاضر با گرانی آرد این صاحبان نانوایی و اهالی با مشکل روبرو شده اند.
 
محمد رضا حاج اسماعیلی به 4 نانوایی دایر در شهر کهک اشاره می کند و می گوید: 2 تا نانوایی سنگک، یک نانوایی نان تافتون و یک نانوایی نان بربری و محلی در شهر کهک به ساکنان و مجاوران خدمات می دهند.
 
وی بابیان اینکه با گران شدن آرد، سهمیه آردی که به نانوایی های شهر کهک می دادند کم شد، عنوان می کند:  نانوایی نان سنگک که 270 و نانوایی نان تافتون که 250 کیسه آرد می گرفتند که با گران شدن آرد 200 کیسه می گیرند و این سهمیه با وجود افزایش روزانه جمعیت در کهک کاهش یافته است.
 
رییس شورای اسلامی شهر کهک تصریح می کند: صاحبان نانوایی ها اصلا برایشان صرف ندارد و در چند روز پیش اعتصاب کرده بودند.
 
سهمیه آرد با توجه به آمار جمعیت داده می شود
 
مدیر کل غله استان قم بابیان اینکه آمار جمعیت شهر کهک در فصول مختلف متفاوت است، می گوید: در فصل تابستان با توجه به آمار جمعیت که در این شهر دو برابرمی شود، سهمیه آرد هم دو برابر جمعیت به این شهر تعلق می گیرد.
 
فرهاد زارعی بااشاره به اینکه در تابستان با وجود جمعیت شناور و رفت و آمد در این شهر سهمیه آرد کهک را دوبرابر جمعیت ثابت این شهر می دهیم، می افزاید: آمار جمعیت این شهر در فصل زمستان به ما اجازه نمی دهد این کار را انجام دهیم.
 
به گفته وی اداره کل غله استان قم مسئول است و نمی تواند بدون حساب و کتاب سهمیه آرد یک منطقه را زیاد کند و این جز تخلفات این اداره محسوب می شود.
 
به گفته مدیر کل غله استان قم در یکی از روستا های استان قم به دلیل زیاد آمدن آرد، آن را می فروختند.
انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری