کد خبر: 11464

قم خبر به مناسبت روز جهانی معلولین گزارش می دهد:

کشورهای پیشرفته با انجام اقداماتی برای کاهش بروز معلولیت های وراثتی ومادرزادی ومحیطی تلاش کردند، امروزه در بحث کم توانی وناتوانی80 درصد معلولیت ها به کشورهای جهان سوم اقتصاص یافته است.

به گزارش قم خبر، 12آذر روز جهانی معلولین نامگذاری شده است این روز برای نخستین بار در سال 1992 میلادی به منظور گرامی داشت تصویب قانون برنامه جهانی در ارتباط با معلولین از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام گردید.
 
طبق آمار در دنیا 10درصد مردم جهان دچارمعلولیت هستند و 50درصد معلولیت افراد، متوسط  و دارای شرایط خاص می باشد،بیش از 6 صد هزار نفر معلول در کل جهان وجود دارد،یک سوم از این جمعیت بزرگ  6صد هزارنفر شامل کودکان و نوجوانان می باشند که 70 درصد معلولیت کودکان ونوجوانان مربوط به معلولیت های مادرزادی است.
 
کشورهای پیشرفته با انجام اقداماتی برای کاهش بروز معلولیت های وراثتی ومادرزادی ومحیطی تلاش کردند، امروزه در بحث کم توانی وناتوانی80 درصد معلولیت ها به کشورهای جهان سوم اقتصاص یافته است.
 
وضعیت معلولین در استان قم
 
تا کنون 28 هزار نفر معلول در سازمان بهزیستی استان قم پذیرش شده است که از این تعداد به بیش از 20 هزار نفر افراد معلول خدمات داده می شود.
2 هزار نفر از افرادی که معلولیت شدید دارند تحت نظر اداره کل بهزیستی استان قم هستند که برای نگهداری آن ها، باید سرمایه گذاری کرد.
 
هزار نفر از این افراد که دچار معلولیت شدید هستند در خانه نگهداری می شوند و خانوده ها زحمت آن ها را به دوش می کشند.
 
60 درصد معلولین استان قم قابلیت توانمند شدن و تشکیل زندگی مستقل را دارند.
اگر امکانات برای افراد معلول برابر با افراد سالم فراهم شود شاهد رسیدن به رشد وتعالی معلولین بیش از افراد متوسط جامعه خواهیم بود.
 
یکی از مهمترین شاخص ها، کاهش میزان پذیرش افراد معلول در بهزیستی است، 750 مورد معلول  در نیمه اول سال 90 ، 532مورد در سال 91 و 415 مورد در سال 92 تعداد پذیرش افراد معلول در اداره کل بهزیستی استان قم بوده است، که 45 درصد پذیرش معلولین از سال 90تا 92 کاهش یافته است.
 
6 مرکز مشاوره ازدواج و ژنتیک در سطح استان قم برای پیشگیری از معلولیت مادرزادی و وراثتی به مردم خدمات می دهند.
 
معلولیت شنوایی، یکی از شایع ترین معلولیت ها است که 3 هزار 800 مورد ناشنوا در استان قم وجو دارد.
 
84مورد پذیرش افراد ناشنوا و کم شنوا در سال 91، به 32 مورد پذیرش  در سال 92 رسیده است.
 
توانمند ترین افراد جامعه کسانی هستند که دبه دید معلول تلقی می شوند، مردم ومسئولان وظیفه دارند موانع را از سر راه معلولین بردارند تا آن ها بتوانند در عرصه های مختلف جامعه وارد شوند.
 
18مورد معلول نیازمند کاشت حلزون
 
رضا سلیقه عدم تناسب نیازها با عملکرد، را یک معلولیت دانست و گفت: با فرهنگ سازی باید فرصتی برای برابری توانیابان در اجتماع ایجادکرد.
مدیر کل سازمان بهزیستی استان قم به اهداف سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: محرومیت زدایی و کمک به معلولان و ارتقای سطح جسمی و روانی فردازهداف اصلی سازمان بهزیستی استان قم است.
 
وی بابیان اینکه دولت تدبیر و امید، نگاه ویژه ای به سازمان بهزیستی در جهت تامین نیازهای محرمان و معلولان دارد، عنوان کرد: رفاه نیازمندان و معلولان بحث اولیه شورای رفاه کشور قرار گرفت.
 
سلیقه بااشاره به 22هزار نفر معلول عضو سازمان بهزیستی قم، افزود: دو هزار و 40هزار نفر معلول کم شنوا و ناشنوا، 9صد و پنجاه و یک  معلول اعصاب و روان، 4هزار و ششصد و هشتاد و هفت معلول جسمی حرکتی، 9هزارو ششصدو نود و پنج معلول ذهنی و 390معلول ضایعات نخاعی و... در سازمان بهزیستی استان قم پرونده دارند که براساس محدودیت های افراد خدماتی دریافت می کنند.
 
مدیر کل سازمان بهزیستی استان قم بااشاره به 18مورد معلول نیازمند کاشت حلزون، خاطرنشان کرد: 30میلیون تومان هزینه کاشت حلزون است که 10درصد هزینه را خانواده ها و مابقی را دولت و سازمان بهزیستی پرداخت می کند.
 
وی نگهداری افراد سالمند و معلول در کنار خانواده را بهتر دانست و گفت: این افراد در کنار خانواده کمتر دچارخلع احساسات می شوند که با ید در جهت فرهنگ سازی برای نگهداری افراد معلول و سالمند در خانه اقدام کرد.
 
انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری