عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه گفت: بیشترین روایتی که در فقه به دست ما رسیده و فقها به آنها استناد می‌کنند، از امام صادق(ع) است.

خبرگزاری فارس: بیشترین روایات فقهی مربوط به امام صادق(ع) است

به گزارش قم خبر ، حجت‌الاسلام محسن غرویان در گفت‌وگو با فارس در قم ضمن تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: بیشترین روایتی که در فقه به دست ما رسیده و فقها به آنها استناد می‌کنند، از امام صادق(ع) است.

وی خاطرنشان کرد: روایات این امام بزرگوار در کتاب‌های فقهی مانند وسائل الشیعه در دسترس فقها بوده و کتب اربعه ما بیشترین حجم روایاتش از امام صادق(ع) و پدرشان امام محمد باقر(ع) است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه یادآور شد: نقش کلیدی و اساسی در مباحث فقهی را فرمایشات امام صادق(ع) تشکیل می‌دهد؛ نکته دیگر این است که در زمان این امام بزرگوار مذاهب چهارگانه اهل سنت حضور داشتند و آنها نیز فقه حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی را تبیین می‌کردند.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) در کنار آنها فقه اهل بیت(ع) را تبیین کرد و بسیاری از احکام و اخباری که از امام صادق(ع) به دست ما رسیده حالت تطبیقی و مقایسه‌ای دارد و در تطبیق با سایر مذاهب، ملل و نحله‌های فقهی بیان شده است.

غرویان یادآور شد: امام صادق(ع) در زمان خودشان با صاحبان افکار و اندیشه‌های غیر مسلمان مواجه بودند بنابراین شاگردانی را تربیت کردند.

وی عنوان کرد: این امام بزرگوار فضای گسترده‌ای را ایجاد کرد و بر اساس فرمایش رهبری باید کرسی‌های آزاداندیشی و آزاد فکری در جامعه باشد.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه یادآور شد: امام جعفر صادق(ع) شاگردانی پرورش دادند و آنها را تشویق می‌کردند تا در زمینه نظرات فلسفه‌های دیگر با منطق محکم در زمینه مباحث کلامی، ‌فلسفی و اعتقادی مناظره کرده و مکتب اهل بیت(ع) را تبیین کنند که در این حوزه شیوه بحث و گفت‌وگوی منطقی و مناظره علمی را استفاده می‌‌کردند.

وی عنوان کرد: در زمان این امام بزرگوار از بلاد دیگر مانند بلاد غرب و یونان اندیشه‌هایی وارد جهان اسلام می‌شد و حتی از طریق ترجمه مطالب را به جهان اسلام منتقل می‌کردند و پیشوای ششم شیعیان توانست با موفقیت با آنها مبارزه کند.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری