رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم با اشاره به حادثه میدان روح‌الله قم و برق گرفتگی دختر چهار ساله گفت: اورژانس 115 تمام اقدامات لازم را انجام داد ولی این تلاش‌ها حیات کودک را بازنگرداند.

به گزارش قم خبر به نقل از فارس ، محمدجواد باقری امروز در گفت‌وگو یی، با اشاره به واقعه برق‌گرفتگی در میدان روح‌الله که منجر به مرگ یک دختر چهار ساله شد، اظهار کرد: بر اساس مستندات موجود در این مرکز در ساعت 23 و 37 دقیقه و 38 ثانیه پنجم تیرماه سال جاری فردی با شماره ---- 0938 با اورژانس 115 تماس گرفت و گزارشی مبنی بر برق‌گرفتگی کودکی را در میدان روح‌الله قم اعلام کرد.


وی با بیان اینکه از واحد اطلاع‌رسانی اورژانس 115 پس از دریافت این گزارش به‌سرعت آدرس موردنظر به واحد اعزام آمبولانس اورژانس 115 اعلام شد، تصریح کرد: در راستای اطلاع از آخرین وضعیت مصدوم و توصیه‌های لازم تا پیش از رسیدن آمبولانس از فرد تماس‌گیرنده پرسش‌هایی شد که در این حین تماس‌گیرنده اعلام می‌کند دیگر نیازی به اعزام آمبولانس نیست و کودک توسط خودروی دیگری به مرکز درمانی در حال انتقال است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم مدت‌زمان مکالمه و انصراف تماس‌گیرنده با اورژانس 115 را بسیار کوتاه ذکر کرد و گفت: این مکالمه در مدت‌زمان 54 ثانیه طول کشید که در این مدت مکالمه ابتدا درخواست اعزام آمبولانس صورت گرفت و سپس انصراف از اعزام آمبولانس به دلیل انتقال کودک با وسیله شخصی اعلام شد.

وی افزود: انتقال بیمار در حالی صورت گرفت که کارشناس ارتباطات اورژانس 115 قم بر منتقل نکردن کودک تا زمان رسیدن آمبولانس تأکید داشت.

باقری همچنین از تماس همزمان دو نفر دیگر با اورژانس 115 ‌خبر داد و گفت: ایشان نیز پس از تماس با اورژانس، ابتدا درخواست اعزام آمبولانس کردند و سپس به دلیل انتقال مصدوم به مراکز درمانی از درخواست خود انصراف دادند.

وی با اشاره به نزدیک‌ترین پایگاه اورژانس 115 در میدان معلم ادامه داد: این انصراف از تماس از سوی افراد تماس‌گیرنده در حالی صورت گرفت که نزدیک‌ترین پایگاه اورژانس 115 قم در میدان معلم قرار داشت.

این مسئول به تماس دیگری در ساعت 23 و 54 دقیقه از درمانگاه حضرت معصومه (س) با اورژانس 115 اشاره کرد و گفت: در این تماس درخواست اعزام آمبولانس شد که پنج دقیقه بعد پرسنل اورژانس در درمانگاه حرم مطهر حاضر شدند.

باقری اضافه کرد: پرسنل اورژانس پس از رسیدن به درمانگاه متوجه شدند که کودک 4 ساله به دلیل برق‌گرفتگی دچار ایست قلبی تنفسی شده و کارکنان درمانگاه در حال انجام احیا قلبی ریوی هستند.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط وخیم این مصدوم، کارکنان اورژانس 115 نیز به جمع گروه احیای قلبی ریوی این کودک پیوستند و نسبت به انجام و تکمیل اقدامات احیاء اقدام کردند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم به تبیین دلایل اعزام بیمار از درمانگاه به بیمارستان کامکار پرداخت و تصریح کرد: با توجه به نوع حادثه، سن بیمار، درخواست پزشک درمانگاه و احتمال بازگشت به حیات این بیمار با اقدامات پیشرفته‌تر در بیمارستان، کودک با انجام عملیات احیا در طول مسیر به مرکز درمانی کامکار منتقل شد.

وی افزود: با وجود تمام تلاش‌های انجام‌شده برای بازگرداندن کودک به حیات، ساعت 43 دقیقه بامداد ختم CPR توسط پزشک اورژانس بیمارستان اعلام شد و با وجود انجام عملیات احیاء قلبی ریوی از سوی کارشناسان اورژانس و پزشک درمانگاه و بیمارستان کامکار کودک جان سپرد.

باقری بابیان اینکه مستندات قانونی برای اثبات سخنان گفته‌شده و روشن شدن اذهان عمومی موجود است از شهروندان درخواست کرد در زمان وقوع چنین حوادثی ضمن حفظ خونسردی و اعلام شرح‌حال کامل و دقیق به کارشناسان اورژانس 115 به توصیه‌های این کارشناسان عمل کنند.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری