کد خبر: 2489

به همت دانشگاه علوم پزشکی قم/

با بررسی و ارزیابی ۱۵۰ مدرسه مجری این طرح سلامت از سوی تیم های ممیزی در زمینه اجزای ۸گانه، ۹۳ درصد از مدارس استان قم موفق به کسب بالاترین امتیاز در زمینه اجرای طرح سلامت شدند.

به گزارش قم خبر به نقل از تسنيم ، در طول سال تحصیلی 93-92 حدود  93درصد مدارس مروج سلامت قم موفق به کسب بالاترین امتیاز و از این میزان 16.5درصد نیز موفق به کسب بالاترین رتبه و 5 ستاره ای شدند، که این مسئله به معنای بالاترین شاخص سلامتی است.

برنامه مدرسه مروج سلامت یک حرکت جهانی است که منشأ و مبدأ آن برنامه بهداشت برای همه تا سال 2000 سازمان جهانی بهداشت در سال 1987 بوده است، البته این برنامه از سال 1388 با هدف دستیابی به سلامت دانش آموزان، والدین و آموزگاران در تمامی ابعاد و ترویج و استقرار مفاهیم ارتقا سلامت در مدارس با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در جمهوری اسلامی ایران و همزمان با آن در استان قم آغاز شد و طی تفاهم نامه ای بین دو سازمان روند توسعه آن شتاب بیشتری به خود گرفت به طوری که تعداد مدارس مروج از 16 مدرسه در سال 90 به 150 مدرسه در سال 93 رسیده است.

با بررسی و ارزیابی 150 مدرسه مجری این طرح از سوی تیم های ممیزی در زمینه اجزای 8گانه مدارس مروج سلامت از قبیل آموزش، ارائه خدمات بالینی، سلامت محیط، بهبود تغذیه، تحرک فیزیکی، سلامت کارکنان، سلامت روان و مشارکت والدین،  تعداد 140 مدرسه  موفق به رتبه برتر اجرای طرح سلامت شدند.

اهداف برنامه مدارس مروج سلامت، با مشارکت فعالانه اولیا، مربیان و دانش آموزان و با رویکرد توانمند سازی دانش آموزان در زمینه مراقبت از خود، بهبود الگوهای تغذیه ای، پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز، بهبود شرایط فیزیکی و بهداشت محیط در مدارس به دست می آید.

با اجرایی شدن این طرح و پیگیری های دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان قم، انتظار می رود فرهنگ خودمراقبتی و آموزش همسالان سبب افزایش ظرفیت ها و توانمند سازی جامعه در مورد سالم زندگی کردن، سالم کار کردن و آموزش با کیفیت شده و رفتارهای بهداشتی و ارزش های کسب شده در دوران کودکی و نوجوانی در طول زندگی ادامه یابد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری