کد خبر: 9373

قم خبر گزارش می دهد:

بیکاری یک معضل جوانان جامعه است که متاسفانه با وجود آن خیلی از مسائل زندگی به تاخیر می افتد...

به گزارش قم خبر، بیکاری یک معضل جوانان جامعه است که متاسفانه با وجود آن خیلی از مسائل زندگی  به تاخیر می افتد، وقتی فقر در بین افراد دست و پا بزند و سر سفره افراد بنشیند هزار فکر ناهنجار ذهن آدمی به خود مشغول می کند و تنها با یک گرفتاری از سر فقر ناچار به دزدی، فساد و...می شود.

هر روز را به امید پایانی خوش سپری می کرد زودتر از همه وارد کلاس می شد تا به نحو احسنت فنی یاد گیرد و با گرفتن مدرکی که تضمین کننده این روزها بوده است برای خود شغلی راه اندازی کند، الان چند ماه از آن روزها می گذرد و مدرکش مهمان ناخوانده تاقچه اتاق شده است و هر روز با گردو خاک از آن پذیرایی می شود.

میزان بیکاری در ایران نزدیک به یک چهارم است، حدود ۷۰ درصد جمعیت ایران زیر ۳۵ سال سن دارند. مرکز آمار ایران میزان بیکاری جوانان را ۲۱٫۸ درصد اعلام کرده که تقریباً دو برابر نرخ متوسط بیکاری در ایران است. نرخ بی‌کاری در استان‌های مختلف ایران متفاوت است

استان قم طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ مرکز آمار ایران شهر تعداد ۱،۰۷۴،۰۳۶ نفر جمعیت دارد. با این جمعیت قم در رتبه‌ی هشتمین شهر پرجمعیت ایران قرار می‌گیرد. رشد جعیت قم ۱،۳ درصد است که جزء بالاترین نرخ رشد جمعیت در ایران است.

شاید یکی از دلایل افزایش جمعیت در قم نرخ بیکاری در شهر های تابعه این استان باشد که با وجود نیافتن کار در روستا ها اهالی به این شهر مهاجرت می کنند.

بر اساس نتايج طرح آمارگيري از نيروي كار، نرخ بيكاري استان قم و كشور در فصل تابستان93، به ترتیب10.5 و 9.5درصد بوده است كه نسبت به فصل قبل (بهار93) نرخ بيكاري استان 2. درصد و كشور1.2درصد کاهش داشته است.

البته این نرخ بیکاری در استان قم نیست بلکه اهالی شهرهای تابع قم هم با این بیکاری دست و پنجه نرم می کنند که با گرفتن مدرک فنی و حرفه ای تلاش می کنند تا از این معضل بیکاری جلوگیری کنند.

حضرت علی (ع) فرموده اند: "هنگامی که چیزهای مختلف با هم همراه می شدند، تنبلی و ناتوانی با هم عقد زوجیت بستند و فرزندی به نام فقر از آنان متولد شد"

بیکاری یک معضل جوانان جامعه است که متاسفانه با وجود آن خیلی از مسائل زندگی  به تاخیر می افتد، وقتی فقر در بین افراد دست و پا بزند و سر سفره افراد بنشیند هزار فکر ناهنجار ذهن آدمی به خود مشغول می کند و تنها با یک گرفتاری از سر فقر ناچار به دزدی، فساد و...می شود.بعد از این اتفاقات در جامعه کارشناسان مسئولان جمع می شوند و مشکل را آسیب شناسی می کنند.

رسول اکرم (ص) فرموده اند: "بر امت خویش بیش از هر چیز از شکم پرستی، پرخوابی، بیکارگی و ضعف در ایمان بیمناکم".

مهدی لطفعلی خانی دهیار روستای طایقان با اشاره به وضعیت بیکاری در این روستا اظهارکرد: افراد با مراجعه به مسئولان برای احداث کارگاه در این روستا و ایجاد اشتغال برای جوانان با جوابی جز اینکه کارگاه را در شهرک شکوهیه قم احداث کنید روبرو نمی شوند.

دهیار روستای طایقان عنوان کرد: 100 نفر از جوانان اهالی روستای طایقان مدرک فنی و حرفه ای دارند اما یکی از بزرگترین مشکل آن ها برای ایجاد کار، نداشتن موقعیت مالی است و شرایط گرفتن وام به قدری سخت است که نمی توانند وامی دریافت کنند.

نقش کلیدی آموزش های فنی و حرفه ای از مهاجر روستائیان به شهرهای دیگر 
اشاعه آموزش های فنی و حرفه ای در مناطق روستایی محروم و کمتر توسعه یافته با هدف آموزش نیروهای فاقد مهارت ، ارتقاء مهارت شاغلین ، افزایش بهره وری تولیدات کشاورزی ، تشویق به راه اندازی صنایع روستایی و ... منجر به ارتقاء سطح درآمد زندگی ، رفع محرومیت و توسعه روستایی و کاهش آمار بیکاری در کنار کاهش فقر و جلوگیری از مهاجرت از جمله دستاوردهای آن می باشد.

در بخش جعفریه 3 آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد ، در بخش خلجستان 1 آموزشگاه آزاد و در بخش کهک نیز 1 آموزشگاه آزاد فعالیت دارند. تیم های سیار دولتی نیز در بخش های مرکزی ،جعفریه ، کهک  ، خلجستان  و سلفچگان  دارای آموزش رایگان می باشند.

در بخش دولتی توسط تیم های سیار بصورت رایگان، حرفه های گاوداری صنعتی ، پرورش دهنده گوسفند ، گلیم باف درجه2 ، دوخت لباس زنانه ، نازک دوز زنانه ، قالیباف تابلویی ، پرورش دهنده زنبور عسل، بافنده پوشاک دومیل ، روبان دوزی ، فتوشاپ و... در بخش خصوصی توسط آموزشگاه های آزاد رشته های طراحی و دوخت و مراقبت زیبایی آموزش داده می شود.

احمد عطارنیا،مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان قم در گفتگوبا قم خبر درباره علل بیکاری در روستاهای استان قم، اظهارکرد: یکی از عوامل مؤثر در بروز پدیده بیکاری در روستاهامحتوای کیفی نیروی کار از نظر مهارت و تخصص است و سهم مناطق روستائی از جمعیت شاغل آموزش‌دیده بسیار ناچیزاست که غالباً از تحصیل کرده‌های رشته‌های تحصیلی نامرتبط با امور کشاورزی هستند.

وی بابیان اینکه نيروي انساني ماهر و متخصص يكي از مهمترين و كارآمد ترين ابزار توسعه است، افزود: آموزش های فني و حرفه اي نقش كليدي و مهمي را ايفا می کند و نقش بسزائی در جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها و کاهش معضلات اجتماعی دارد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان قم خبرداد وگفت : اداره کل فنی وحرفه ای استان قم از ارائه آموزش به روستائیان در قالب تیم های سیاروصدور مجوز تاسیس آموزشگاه های آزاد ، از طریق همکاری با سایردستگاه های فعال در امور روستاها نظیر کمیته امداد ، بهزیستی و بسیج سازندگی دریغ نخواهد کرد.

عطارنیا بااشاره به 55هزار نفر جمعیت روستایی در کل بخش های استان قم یادآورشد:با توجه به جمعیت کم روستایی ایجاد مرکز ثابت دولتی فاقد توجیه کارشناسی بوداست به همین دلیل  ارائه آموزش های مهارتی در قالب تیم های سیار و آموزشگاه های آزاد صورت می گیرد.

وی تصریح کرد:  تعداد 5 آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در بخش های استان با دریافت شهریه به ارائه آموزش های مهارتی اقدام می کنند که تیم های سیار دولتی نیز در همه بخش ها به اهالی آموزش رایگان می دهند.

استقبال روستائیان از آموزش های فنی و حرفه ای

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان قم با اشاره به استقبال روستائیان از آموزشهای فنی و حرفه اظهار کرد:91 آموزش مهارتی به 492 نفر توسط تیم های سیار دولتی و در همه بخش ها بصورت رایگان ارائه شده که استقبال در روستاهای پرجمعیت نظیر روستای صرم بهتربوده است.

عطارنیا آموزش های مهارتی را در درآمد زائی روستائیان و کمک به اقتصاد خانواده موثر دانست وگفت: به عنوان مثال بنا بر اعلام مدیر عامل اتحادیه زنبورداران قم ، تعداد 9 نفر از افرادیکه دوره مهارتی پرورش زنبور عسل را گذرانیده اند از زنبورداران عمده استانی شده اند.

وی بااشاره به اعطای تسهیلات به روستائیان، عنوان کرد: از ابتدای اجرای طرح و قانون حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی در سال 90 تا پایان سال گذشته ، 70 فقره تسهیلات وام مشاغل خانگی و 10 فقره وام خود اشتغالی به روستائیان دارای گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای اعطا گردیده است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان قم خاطرنشان کرد: وام های تعلق گرفته به  مدارک فنی و حرفه ای 22 درصد سود دارد که برای اهالی اصلا صرفه مالی ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری