کد خبر: 9135

به مناسبت روز خانواده/

مدیر بخش پاسخگویی مکتوب مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی گفت: معضلی که امروزه مانع ازدواج آسان شده است عدم تبعیت زن از مرد است و این یعنی ما در حال حاضر با جابه‌جایی نقش‌ها مواجه هستیم و زنان را در اموری که متناسب باروحیه لطیفشان نیست را عهده‌دار هستند.

به گزارش قم خبر، چند سالی است که متولیان فرهنگ در کشور برخی از روزهایی را برای ایجاد فرهنگ‌سازی مثبت در جامعه به‌عناوین‌مختلف نام‌گذاری کرده‌اند و روز خانواده نیز یکی از این ایام است.

 در جامعه دینی و اسلامی که گزاره‌های هدایت‌کننده زیادی وجود دارد، اکثر این گزاره‌های دینی و اثرگذار اجتماعی به توجه به نهاد مقدس خانواده اشاره ویژه دارند، در جامعه امروزی که گسترش فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای زیادی فرهنگ دینی اسلامی را هدف گرفته‌اند نباید از توطئه این شبکه‌ها برای تهدید خانواده‌ها غافل بود.

بهترین سبک زندگی و الگوی اسلامی برای جوانان می‌تواند سبک زندگی امیرالمومنین (ع) و حضرت فاطمه (س) است، برای سهولت این امر نخست باید به تبیین سبک زندگی اسلامی از دیدگاه اهل‌بیت (ع) پرداخت و پس‌ازآن با کمک گرفتن از قدرت رسانه باید شرایطی را به وجود آورد تا مردم بافرهنگ غنی اسلامی آشنا شوند.

 

چشم‌وهم‌چشمی تهدید بزرگ بنیان خانواده است

در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مسائلی که بنیان مقدس خانواده را تهدید می‌کند چشم‌وهم‌چشمی، مهریه‌های سنگین و عدم تبعیت زن از مرد است، البته همه این موارد پیش درآمدی است که زندگی جوانان را به لبه پرتگاه طلاق عاطفی و طلاق رسمی سوق می‌دهد.

حجت‌الاسلام ذاکری با تاکید به پرهیز از خرید جهیزیه غیرضروری از سوی حضرت فاطمه (س)، عنوان کرد: وسایلی که این دو بزرگوار برای زندگی خود تهیه‌کرده‌اند از هزینه فروختن یک زره جنگی تامین شده و در کتاب‌های تاریخی لیست جهیزیه این بانوی نور ذکرشده است.

 

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) با اشاره به سبک زندگی اهل‌بیت (ع)، گفت: واقعیت به‌گونه‌ای است که مسلمانان و در راس آن‌ها معصومین (ع) مقید بودند که زندگانی آن‌ها باید به شکل کاملا ساده باشد که ضعیف‌ترین مردم جامعه هم مانند آن‌ها زندگی کنند، بنابراین تلاش می‌کردند تا همسو با دیگر آحاد جامعه زندگی کنند.

 

وی با تاکید به روحیه سرشار از عطوفت اهل‌بیت (ع)، بیان کرد: باید در نظر داشت که امیرالمومنین (ع) اگر درآمدی داشتند، آن درآمد را درراه کمک به فقرا مصرف می‌کردند، زمانی که پیامبر اکرم (ص) به جبهه مشرف می‌شدند، آخرین فردی که با او خداحافظی می‌کرد حضرت فاطمه (س) بود و اولین فردی که بعد از بازگشت از جبهه می‌دیدند نیز حضرت فاطمه (س) است که این نشان‌دهنده عشق و علاقه به وجود این بانوی بزرگ بود.

در حال حاضر گرایش زنان به مشاغل سختی که مطابق باروحیه لطیف آن‌ها نیست، سبب شده است تا زنان به مشاغلی سخت گرایش داشته باشند و درصدد رسیدن به استقلال مادی باشند، در شرایط کنونی تهاجم فرهنگی سبب شده است تا با شعار برابری زن و مرد، شرایطی به وجود بیاید که برخی از زنان به‌جای توجه خانواده گرفتار مسائل حاشیه‌ای شده‌اند.

 

مردان از سپردن مدیریت امور بیرون از منزل را به زنان خودداری کنند

حجت‌الاسلام حامد قرائتی با تاکید به معرفی الگوهای مهم زندگی، گفت: اگر سبک زندگی اهل‌بیت (ع) به‌درستی معرفی شود سبب جذب افراد به دین می‌شود، به‌جای آنکه فقط به مردم بگوییم که ائمه (ع) از دنیا و مادیات دل‌زده بودند به آن‌ها یادآور شویم که اهل‌بیت (ع) گاهی اوقات که حقوق مادیشان ضایع و غصب می‌شد با غاصبان برخورد جدی داشتند، بر همه واجب است که مردم را با شیوه نگه‌داشتن خانواده آشنا کنیم.

مدیر بخش پاسخگویی مکتوب مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی گفت: معضلی که امروزه مانع ازدواج آسان شده است عدم تبعیت زن از مرد است که در دو بخش بررسی می‌شود، بنابراین اگر به سبک زندگی اسلامی توجه کنیم متوجه می‌شویم، پیامبر (ص) بعد از ازدواج امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) کار‌ها را به دو بخش تقسیم کردند امور بیرون از منزل را بر اساس استعدادهای زنان و مردان به مرد و امور منزل به زن واگذار کردند؛ اما در حال حاضر با جابه‌جایی نقش‌ها مواجه هستیم و زنان را در اموری که متناسب باروحیه لطیفشان نیست را عهده‌دار هستند.

وی تاکید کرد: مرد‌ها نیز در دامن زدن به این معضل مقصر هستند زیرا برخی از مردان مدیریت بیرونی منزل را به زنان محول می‌کنند و سبب می‌شود که بانوان در امور مربوط به مردان تصدی کنند، بنابراین اگر ما همین مسائل ساده را اصلاح کنیم بی‌شک می‌توانیم به ازدواج آسان و حفظ حریم خانواده برسیم.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری