کد خبر: 9026

قم خبر گزارش می دهد/

مباهله پیامبر صلی الله علیه و آله با مسیحیان نجران، در روز بیست وچهارم ذی الحجّه سال دهم هجری اتفاق افتاد.

به گزارش قم خبر، بیش از هزار سال پیش در چنین روزی مدینه میهمانانی با ظاهری عجیب را مشاهده کرد، مردان سیاه جامعه ای که صلیب بر گردن آویخته و کلاه های مرصع بر سر گذاشته بودند، با شکوه جلال خاص برای زیارت پیامبر وارد مسجد شدند.

به دلیل اینکه زینت مردان به چشم زیادی می کرد حضرت محمد (ص) آنان را نپذیرفت امیرالمومنین (ع) فرمود: باید ساده در محضر پیامبر حاضر شوید، بزرگان نجران با ظاهری ساده وارد مسجد شدند و با استقبال گرم پیامبر اکرم (ص) مواجه شدند.

مباهله پیامبر  صلی الله علیه و آله با مسیحیان نجران، در روز بیست وچهارم ذی الحجّه سال دهم هجری اتفاق افتاد.

گروهي از مسيحيان نجران حضرت عيسي (ع) را خدا و يا پسر خدا مي‌دانستند، تا اينکه شنيدند قرآن کريم مي‌فرمايد: به طور حتم، کافرند آن کساني که مي‌گويند خدا همان مسيح، پسر مريم است.مسيحيان با شنيدن اين آيات گويي آسمان را بر فرقشان کوبيدند.
نجرانيان در پي پاسخ به آيات قرآن بودند که نامه‌اي از رسول اکرم (ص) به دستشان رسيد و در آن نوشته شده بود

تنها بنده‌ي خدا باشيد و تنها فرمان خدا را اطاعت کنيد، اين حرف من است و اگر دعوت مرا نپذيرفتيد بايد جزيه (ماليات) بدهید.

نجرانيان از پذيرفتن سخن حق پيامبر صل الله عليه و آله وسلم لجوجانه سرباز زدند؛ در اين حال آيه نازل شد که : (قل تعالوا ندع ابناءنا و ابناءکم ... آل عمران/61)؛ اي پيامبر با آنان مباهله کن... به آنان پيشنهاد مباهله شد، گفتند به ما مهلت دهيد، مهلت داده شد.
از امام کاظم (ع) روايت شده که هيچکس ادعا نکرده که پيغمبر در مباهله با نصاري غير از علي ابن ابيطالب و فاطمه و حسن و حسين کس ديگري را زير کساء وارد نموده باشد ، پس تاويل " ابنا ئنا حسن و حسين و تاويل نسائنا فاطمه و تاويل انفسنا علي بن ابيطالب (ع) است.

رسول اکرم(ص) قبل از اينکه قصد مباهله کند، عبا بر دوش مبارک گرفت و حضرت اميرالمؤمنين و حضرت فاطمه و حسن وحسين عليهم السلام را در داخل در زير عبا نمود و فرمود: پروردگارا! هر پيغمبري را اهل بيتي بوده است که مخصوص‌ترين خلق بر آن پيغمبر بوده‌اند، خداوندا اينان اهل بيت منند، آنها را تطهيرشان کن.

سپس جبرئيل امين نازل شد و آيه تطهير (انما يريد الله ليذهب عنکم الرجس ...) ؛ را در شأن اهل بيت (ع) آورد (سوره احزاب، آيه‌ي33) آنگاه رسول اکرم آن چهار بزرگوار را براي مباهله با خود بيرون برد.

بزرگ نجرانيان گفت: از رفتار و کردار بزرگ آنان (پيامبر اکرم(ص) ) پيداست که او برحق است. من همراه او چهره‌هايي مي‌بينم که اگر براي دعا دست بر آسمان بردارند کوه‌ها را از جا مي‌کنند و اين بيابان بر ما آتش مي‌شود و يک مسيحي بر روي زمين باقي نمي‌ماند؛ صلاح ما نيست که با او مباهله کنيم و بايد شرط جزيه را بپذيريم و به سلامت به شهر و ديار خود برگرديم که چنين هم شد.

مباهله از ریشه "بهل" و بر وزن "مُفاعِلَة" است. این کلمه از نظر لغت سه معنا دارد.
 

رها نمودن و به خود وا گذاشتن دعایى که همراه با تضرع و اصرار باشد؛ کم بودن آب؛
زمانى که دو یا چند نفر بر سر مسئله‌اى اختلاف نظر داشته باشند و هیچ کدام حاضر نباشند نظریه طرف مقابل را بپذیرند، در یک جا جمع مى‌شوند و به درگاه خداوند تضرع مى‌کنند و از خداوند مى‌خواهند که آن کس را که بر باطل است رسوا نموده و مورد لعن و مجازات خویش قرار دهد.

با توجه به معناى اصطلاحى مباهله، ماده اصلى مباهله هم مى تواند «بهل» به معناى "رها نمودن و به خود واگذاشتن باشد" و هم «بهل» به معناى "دعاى همراه با اصرار و تضرع"؛ زیرا در مباهله هر یک از طرفین براى طرف مقابل خویش درخواست لعن مى کند و لعنت خدا چیزى غیر از به خود وا گذاشتن و محرومیت از رحمت خدا نیست

از این جهت، مباهله با معناى اول سازگار است و از آن جهت که مباهله دعایى معمولى نیست، بلکه همراه باتضرع و اصرار است، با معنى دوم هماهنگ است.

اعمال روز مباهله

غسل، روزه، دو رکعت نماز مانند روز عيد فطر، خواندن دعاي مباهله، خواندن دعا بعد از دو رکعت نماز و هفتاد مرتبه استغفار، صدقه دادن، زيارت اميرمؤمنان عليه السلام و مناسبتر از همه خواندن زيارت جامعه کبيره.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا ضمیری بابیان اینکه نجرانیان به دنبال این بودند که ما برحق هستیم، اظهارکرد: مسیحیان از چگونگی حضور پیامبر (ص) همراه اهل‌بیت (ع) دچار وحشت شدند، و احساس کردند اگر اهل‌بیت (ع) نفرین کنند حتما همه‌چیز نابود می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: روز مباهله یکی از روزهای به یادماندنی در تاریخ اعتقادی و مذهبی شیعه است که در این روز عده‌ای از مسیحیان نجران به دین اسلام روی می‌آورند.

وی بااشاره به اینکه درباره این روز بین شیعه و سنی اتفاق نظر وجود دارد، خاطرنشان کرد: در منابع شیعه و اهل سنت، همه بر سر حضور اهل‌بیت (ع) در مباهله اتفاق‌نظر دارند و این سبب شد تا جایگاه رفیع اهل‌بیت (ع) برای همه افراد روشن شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری