کد خبر: 7761

قم خبر گزارش می دهد:

چند هفته پیش آتش‌ بزرگی در روستای سیرو که واحدهای صنعتی بسیاری دارد، اتفاق افتاد، اگر امداد هوایی نبود، کاری از آتش نشانی کهک ساخته نبود،این را علی رضا رستم پور شهردار کهک می گوید.

به گزارش قم خبر، "حادثه هیچ گاه خبر نمی کند" این جمله تکراری شاید گاهی وقت ها مفهوم زیادی داشته باشد که ما فقط گوشمان به تکراری بودنش عادت کرده است و نمی دانیم چه بار معنایی فراوانی درون آن نهفته است.

 
آتش‌سوزی یا حریق یکی از قدیمی‌ترین بلایایی است که می‌تواند در زمانی کوتاه، دارایی و سلامتی افراد را به خطر اندازد. بنا به تعریف حریق عبارتست از سوختن شدید مواد سوختنی یا آتشی ناخواسته و از کنترل خارج شده که معمولا" با دود و حرارت و نور زیاد توام است.
 
آتش‌سوزی در صورتی که به موقع مهار نشود، موجب خسارات زیادی می‌گردد. گاه آتش‌سوزی، با سایر حوادث طبیعی مثل زلزله همراه بوده و یا بلافاصله پس از آن‌ها رخ می‌دهد. در بسیاری از موارد، خسارات حریق ثانویه، حتی بیش از خسارات حادثه اولیه بوجود آورنده آن می‌باشد.
 
بنا براین اهمیت این حادثه زیاد است و با جان و سلامت آدمی سروکار دارد، شهرهای تابع یا همان روستاهای شهرمان همیشه در معرض خطر بیشتر بوده اند زیرا امکانات در این مکان ها کمتر است، جاده های این روستاها که گاهی محل رفت و آمد تفریحی ماست برای آنان که هر روزشان را از این محل می گذرانند با وجود هر خطری ممکن است خطری همچون تصادف و آتش سوزی؟
در این میان برای جویا شدن از وضعیت یکی از این شهرهای تابع که نام توریستی بودن را با خود یدک می کشد و جمعیتی بالغ بر 17 هزار نفر دارد، با شهردار این شهر یعنی شهر ملاصدار یا همان کهک خودمان گفتگو کردیم.
 
شهردار کهک در گفتگو با قم خبر؛ با اشاره به نقص نبود آتش‌نشانی و امداد و نجات در شهرهای تابع اظهارکرد: کهک 17 هزار نفر جمعیت، دو دهستان، 19 روستا دارد که فقط سه ایستگاه آتش نشانی درروستاهای صرم و کرمجگان و خود شهر کهک  دایر است.
 
وی بابیان اینکه استفاده از امداد هوایی یا احداث ایستگاه‌های جاده‌ای متعدد می‌تواند خطر آتش سوزی را برطرف کند، افزود: به دلیل اینکه تعداد نیروها و خودروی آتش‌نشانی در هر ایستگاه محدود است و گاها بعضی از این نیروها به دلیل مشغله کاری ممکن است در زمان حادثه نباشند احداث ایستگاه های جاده ای متعدد می تواند خطر آتش سوزی را برطرف کند.
 
رستم پور ایستگاه آتش نشانی  شهر کهک را به نسبت دیگر روستاها مجهزتر دانست و گفت: درایستگاه آتش نشانی شهر کهک دو خودروی و سه نیرو وجود دارد که هر کدام حداقل 100 ساعت آموزش دیده‌اند.
 
شهردار کهک بابیان اینکه این نیروها و خودروها کفاف شهر کهک را می‌دهد، تصریح کرد: خدمت‌رسانی به محدوده خدمات شهری و حریم شهر کافی است اما وقتی اتفاقی در یکی از روستاهای جنوبی بخش کهک یا در جاده‌های این بخش بیفتد،نیرویی  نیست که خدمات بدهد.
 
وی خاطرنشان کرد:  نیروهای آتش‌نشانی بنا بر وظیفه انسانی خود وقتی آتش‌سوزی در جاده‌های بخش کهک یا یکی از دورترین روستاها اتفاق بیفتد، تلاش می‌کنند خود را به محل حادثه برسانند.
 
رستم پوربابیان اینکه استانداری قم باید ایستگاه های امداد و نجات را در روستاها و جاده ها احداث کند، اظهارکرد:  اگر نهادی این مسئولیت را برعهده نگیرد تنها امداد هوایی می تواند به کمک این بخش ها بیاید.
 
انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری