کد خبر: 7641

قم خبر از عملکرد سازمان نوسازی مدارس دراستان قم گزارش می دهد:

مدرسه محل آموزش ریاضی و فیزیک نیست بلکه به عنوان مرکز آموزشی و فرهنگی محله شناخته می شود.

به گزارش قم خبر، سازمان نوسازی مدارس از سال 54 بر اساس مصوبه مجلس به منظور ساخت و ساز مسائل آموزشی به صورت مستقل در ایران شکل گرفت،  این سازمان در استان قم در سال 75 به فعالیت خود ادامه داد، در این میان با آغاز سال تحصیلی برای اطلاعات بیشتر از عملکرد این سازمان با مدیرکل نوسازی مدارس استان قم محسن پورگلیان گفتگو کردیم.
 
وی بابیان اینکه سازمان نوسازی مدارس متصدی فضای فیزیکی مدارس است، اظهارکرد: در استان قم 650 مدرسه فعال وجود دارد که بعضی از این مدارس دو شیفته هستند.
 
مدیرکل نوسازی مدارس استان قم، افزود: از سال 75 از این 650 مدرسه فعال در دو بخش تخریب و بازسازی و احداث سازمان نوسازی مدارس استان قم 325 مدرسه ساخته است.
 
پورگلیان بیان کرد: 175مدرسه در استان قم نیاز به مقاومت سازی در برابر زلزله دارد و150
مدرسه در استان قم وجود دارد که به لجاظ استانداردهای روز دنیا، استحکام لازم و قابلیت مقاوم سازی را ندارد و باید در فرآیند تخریب صورت گیرد.
 
وی بااشاره به مدارس احداثی در مناطق جدید استان، خاطرنشان کرد: با گسترش شهر حدود 120 مدرسه در مناطق جدید الاحداث نیاز داریم.
 
با تک شیفته شدن مدارس 300 فضای آموزشی جدید نیازاست
 
مدیرکل نوسازی مدارس استان قم بابیان اینکه مدرسه محل آموزش ریاضی و فیزیک نیست بلکه به عنوان مرکز آموزشی و فرهنگی محله شناخته می شود، تصریح کرد: اگر بخواهیم مدارس استان قم به استاندارهای آموزشی و روز دنیا نزدیک شود باید مدارس دو شیفتی به مدارس تک شیفتی تبدیل می شود که صبح ها در اختیار آموزش و پروش و عصرها ر اختیارسایر نهادها آموزشی فرهنگی باشد.
 
پورگلیان افزود: اگر بخواهیم مدارس استان قم را از دو شیفته بودن به تک شیفته تبدیل کنیم در حال حاضراستان قم  300 فضای آموزشی جدید نیاز دارد.
 
وی بااشاره به اینکه ساخت مدرسه بامشارکت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس انجام می شود، عنوان کرد: براساس نیاز سنجی و استعلام از اداره آموزش و پرورش استان و بازدید از مدارس نیاز به نوسازی با توجه به اولویت ها و نیاز آن مدرسه اقدام به کار می کنیم.
 
مدیرکل نوسازی مدارس استان قم به تامین اعتبار، ساخت و بازسازی مدرسه اشاره کردو گفت: برای احداث مدرسه اعتبار به صورت استانی تامین ولی اگر تخریب و بازسازی مدرسه مد نظر باشد به صورت ملی اعتبارش تامین می شود البته برای احداث مدارس در مناطق جدید راه و شهرسازی هم همکاری می کند.
 
پورگلیان بیان کرد: در گذشته نسبت به اعتباری که در استان داشتیم 30 درصد از اعتبارات عمران استانی به نوسازی مدارس تخصص داده می شود اما در حال حاضربا ورود دستگاه های اجرایی  جدید 10 درصد اعتبارات استان به بحث نوسازی مدارس اختصاص داده شده است که این درصد کم است.
 
وی با اشاره به مشکلات گرمایشی در مدارس، گفت: براساس مصوبه اعتباری مجلس، استان قم 108 مدرسه را از لحاظ گرمایشی استاندار سازی کرد و 400 کلاس درس در راستای استاندارد سازی گرمایشی در دستور کار قرار دارد.
 
مدیرکل نوسازی مدارس استان قم افزود:  مدراس احداثی در سال 75  به دلیل اینکه فصل بازشدن مدارس در فصل سرما بوده است، فاقد امکانات گرمایشی (کلر) هستند.
 
پورگلیان بابیان اینکه برای ساخت سالن ورزشی در مدارس، الویت را با مدارس دخترانه قرارداده ایم، تصریح کرد: 70 سالن ورزشی در مدارس استان ساخته شده است که در حال حاضر نیمی از مدارس از امکانات سالن ورزشی برخوردارند.
 
سازمان نوسازی مدارس جز جز اولین دستگاه اجرایی در سال 91
 
وی بااشاره به مفهوم هوشمند سازی در مدارس، خاطرنشان کرد: بحث هوشمند سازی مدارس یک بحث عام است که متاسفانه در چند سال اخیر نصب تخته هوشمند و پروژکتور در کلاس ها را معادل مفهوم هوشمند سازی دانسته اند، اما تعریف هوشمند سازی یعنی کارهایی که نیروی انسانی برعهده گرفته است خود ساختمان مدرسه به صورت هوشمند انجام دهد.
 
مدیرکل نوسازی مدارس استان قم بابیان اینکه هوشمند سازی مدارس مفهوم جامع ای است که نیاز به کار دارد، عنوان کرد: باید فرآیند هوشمند سازی تعریف شود و باید بازخورد و نتیجه این کار را دید.
 
پورگلیان بااشاره به اینکه سازمان نوسازی مدارس در سال های مختلف جز سه دستگاه اول اجرایی بوده است، گفت: در سال 91 سازمان نوسازی مدارس جز اولین دستگاه اجرایی به لحاظ کیفیت کار بوده است.
 
وی به آمار پروژه های تهویلی اداره نوسازی مدارس تا مهرماه 93،اشاره کرد و گفت: 15 پروژه به تفکیلیک، 11 افتتاح، 2 مدرسه تخریب و نوسازی شده ، یک مجموعه ورزشی و یک مدرسه احداث شده است که در مهرماه 93 افتتاح شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری