کد خبر: 15930

قم خبر به مناسبت هفته مقام زن گزارش می دهد:

پیامبر(ص) در روزگارى که زن ارزش و اعتبارى نداشت، مقام زن را تا سطح یک انسان مستقل و داراى حقوق و شخصیت بالا برده، توصیه مى فرمود که مقتضیات فطرت زن رعایت شود.

به گزارش قم خبر، پیامبر (ص) نسبت به زن احترام خاصى قایل بود و مرتباً درباره محبت و مهربانى و مداراى با آنها سفارش مى کرد، به زنان سلام مى کرد و مکرر مى فرمود:
من از دنیاى شما سه چیز را دوست مى دارم و آن سه چیز عبارت اند از: عطر، زن و نماز که روشنى چشم من است.
 
ناگفته پیدا است که این سخن پیامبر (ص) به خاطر شهوت و غریزه جنسى نبود، بلکه آن حضرت با ایراد چنین سخنانى مى خواست زنان را که در نظر اعراب، موجودى بى ارزش و در حد یک حیوان بودند، بزرگ جلوه دهد. بدین جهت، زن را در ردیف نماز که امرى عبادى و مقدس است، قرار داد و با این تعبیر، زن را به بالاترین مقام ترقى داد.  
 
پیامبر(ص) در روزگارى که زن ارزش و اعتبارى نداشت، مقام زن را تا سطح یک انسان مستقل و داراى حقوق و شخصیت بالا برده، توصیه مى فرمود که مقتضیات فطرت زن رعایت شود.
 
رسول خدا (ص) زن را تشبیه به استخوان خمیده دنده ها مى کرد و مى فرمود: زن شبیه استخوان خمیده دنده هاست و در همان وضعى که هست، سودمند است. اگر بخواهند آن را راست کنند، مى شکند و ضایع مى شود.
 
این بدان معناست که خلقت زنان را نمى توان تغییر داد و کارى که از عهده مردان بر مى آید و در صلاحیت آنان است، هیچ گاه از عهده زنان بر نمى آید.
 
حضرت زهرا(س)؛ انسانی کامل
 
در این میان با عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم در مورد شخصیت برترین زن آسمانی حضرت زهرا(س) گفت و گو کردیم.
 
حجت الاسلام محمد رضا ضمیری در مورد شخصیت نورانی حضرت زهرا(س)، اظهار داشت: اولین خصلت و ویژگی که برای این بانو ذکر شده است سیده النساء العالمین است، یعنی حضرت زهرا(س) برترین زن از جهت الگوی شخصیتی و ارزش های اخلاقی و معنوی و در یک کلام انسان کامل است.
 
وی بابیان اینکه اگر کسی می خواهد به دنبال یک انسان کامل بگردد که از همه ابعاد زندگی بتواند الگو و سرمنشا برای جامعه باشد باید وجود حضرت زهرا(س) را مورد جستجو قرار دهد.
 
حضرت زهرا(س) الگویی برای زنان و مردان
 
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم  به صفات عام حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: صفات عام این بانوی بزرگوار فراتر از صنف زنانه و مردانه بودن، می تواند شاخص و الگوی رفتاری و بینشی و حرکتی و عاطفی برای تمام مردان و زنان عالم قرار گیرد.
 
به گفته ضمیری علم، تقوا، عبادت، هجرت، جهاد، غفاف و... این بعد شخصیتی حضرت زهرا(س) بعد فرا زن بودن ایشان است و یک الگو برای زنان و مردان است و شاخصه های عمده ای  که می توانند هم زنان هم مردان از آن الگو گیرند.
 
وی بیان کرد: علم و دانش حضرت زهرا (ع) زبان زد خاص و عام بود ایشان برای نشر آن تلاش می کردند برای حضرت زهرا(س) فراگیری علم مطرح نبوده بلکه ترویج علم مطرح بوده است.
 
حضرت زهرا(س)، حضور در عرصه های سیاسی-اجتماعی
 
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم خاطرنشان کرد: شاخصه پاکی و پاکدامنی گرایش به معنویت، تطهیر معنوی جسمی و روحی در وجود حضرت زهرا(س) موج می زد.
 
 ضمیری بابیان اینکه حضرت زهرا(س) توجه به اجتماع، جامعه و سیاست داشتند، تصریح کرد: حضرت زهرا(س) از ابعاد سیاسی-اجتماعی غفلت نداشتند افراد را می شناختند، می دانستند چگونه و کجا وارد عرصه اجتماعی و سیاست بشوند و چه موضع گیری هایی باید داشته باشند که این ها همه دفاع از ولایت است که هم زنان هم مردان می توانند از آن الگو بپذیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری