کد خبر: 15920

قم خبر گزارش می دهد/

گذر خان در اصل بازارچه ای بوده باچند مغازه بقالی، قصابی، نانوایی، حمام و مسجد بوده که مایحتاج مردم را تامین می کرده است.

به گزارش قم خبر ، سه قرن پیش مهرقلی خان که تولیت آستان مقدسه کریمه اهل بیت(س) را برعهده داشت، گذری را ساخت که هنوز پس از سه قرن روزگار این گذر در گذر است.

 
گذر خان راسته ای مشتمل بر هشت چشمه طاق جناقی با پوشش گنبدی است که در مرکز این گنبدها دریچه ای مدور برای تامین روشنایی و تهویه هوا تعبیه شده است.
 
گذر خان در اصل بازارچه ای بوده است که مایحتاج مردم و زوار زمان خودش را تامین می کرده است. در آن دوران گذرخوان به گونه ای بوده که چندین مغازه بقالی، قصابی، نانوایی، حمام و مسجد جزئی از این بازار بوده است.
 
حدود 312 سال از آن دوران می گذرد و گذرخان هنوز هم گذر خوان است البته در بین برخی از مردم قدیمی این گذر را به اسم گذر دائی عابدین هم می شناسند. این روزها دیگر گذر خوان آنقدر بزرگ شده که مغازه هایش بیشتر از چند بقالی شده است.
 
مساحت مغازه های این گذر در حال حاضر 600 متر مربع است. مغازه خیاطی 60 ساله در این گذر است وارد مغازه که می شوی صدای چرخ پیرمرد خیاط در میان همهمه مردمی که از راسته عبور می کنند گم می شود، او از فضای این گذر می گوید از تغییرات اندکی که در این شصت ساله داشته است.
 
قنادی 50 ساله گوشه ای گذر است که از پیشرفت فیزیکی و بنای گذر می گوید و معتقد است همجواری گذر با حرم کریمه اهل بیت(س) سبب پیشرفت این گذر شده است.
 
محمد مرد جوانی است که با همسرش در گذر خان برای خرید آماده است، او معتقد است این گذر یکی از بهترین مکان ها برای خرید است زیرا هنوز مغازه داران هر صبح جلو مغزه ها را آب پاشی می کنند و همه چیز در این گذر است.
 
از همان ورودی گذر که وارد می شوی مغازه های به صف کشیده برنج فروشی، سوپر مارکت، نانوایی، میوه فروشی، سبزی فروشی، آجیل فروشی ها صف کشیده اند اما غالب مغازه های گذرخوان را مغازه های ویژه فروش لابس روحانیون تشکیل داده است.
 
در بین زواری که در گذر خان حضور دارند عرب ها حضور پررنگ تری دارد، زنی جوان که در حال خرید خرما است می گوید در نجف تعریف گذرخوان را شنیده بودم.
 
البته وجود مسافرخانه ها در گذرخان سبب شده است تا حضور عرب ها در این گذر پررنگ تر باشد، البته در این گذر که می چرخی تسلط مغازه دارها به زبان عربی هم دیدنی است، وقتی که پرس و جو می کنی متوجه می شوی که همه این مغازه دارها فارس و بیشتر آنها قمی هستند و در اثر مراوده زیاد با زائران و مسافران عرب زبان به زبان عربی تسلط پیدا کرده اند.
 
این گذر باز هم می خواهد شاهد گذر نسل ها باشد و از تاریخ سخن بگوید به همین منظور کف و بدنه این گذر 200 متری که در سال 1378 به عنوان اثر ملی ثبت شده است، ترمیم شد. 
 
انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری