کد خبر: 15871

قم خبر از وضعیت هنر استان قم گزارش می دهد:

امروزه دور شدن از فضای استاد دیدن و خود استاد پنداری در فضای هنرمندان ما ایجاد شده است و این فاصله گرفتن از اساتید خاک خورده ای که به زحمت به هنر رسیده اند یکی از مشکلات عرصه هنر انقلاب اسلامی است.

به گزارش قم خبر این ضرب المثل همیشه کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد حالا شبیه وضعیت هنر در استان قم شده است که با وجود اینکه دررشته های مختلف هنری حضور اساتید قمی به چشم می خورد، و زادگاه و خاستگاه بسیاری از اساتید برتر هنر کشور در قم است.مهمترین اساتید بزرگ هنری که وجهه بین المللی دارند از اهالی قم هستند و مهمترین مدیران نمایش ایران، رئیس خانه موسیقی کشور قمی است، متاسفانه زیر ساخت های فرهنگی و هنری برای ظهور و بروز در عرصه هنری در قم محدود وضعف است و زیر ساخت فرهنگی قابل ملاحظه ای در قم وجود ندارد.
 
اقدامات حوزه هنری در سال 94
 
در این میان با دیدن این وضعیت با مجد الدین معلمی رئیس حوزه هنری قم گفتگو کردیم.
 
وی بااشاره به اینکه در استان قم سالن نمایش و تئاتر مناسب نیست و توجه به پیشکسوتان در عرصه های مختلف هنری نمی شود، افزود: در استان قم سازمانی برای حمایت از سینما گران وجود ندارد، هیچ فرهنگسرای قابل قبولی در استان نیست و این چند فرهنگسرایی که در استان وجود دارند به دلایلی تعطیل هستند که باید بهره وری از فرهنگسرای موجود انجام شود.
 
معلمی به برنامه ها و اقدامات حوزه هنری در سال 94 اشاره کرد و گفت: مبحث حوزه آموزش و برقرار کردن ارتباط و اتصال بین علاقمندان به عرصه هنری با نخبگان و اساتید و پیشکسوتان و آموزش آن ها از این کانال از اقدامات در پیش رو حوزه هنری در سال 94 است.
 
رئیس حوزه هنری استان قم اعتماد کردن به نیروی جوان با کمک اساتید هنری و ارائه دادن تولیدات خود به عرصه اجتماعی را یکی دیگر از اهداف حوزه هنری در سال 94دانست و گفت: هدف از تولید و آموزش این بوده است که گرایش اصلی آن مخاطب پذیری و مخاطب پسندی باشد، یعنی اگر کسی دوست دارد برای تجربه شخصی خودش کار هنری انجام دهد در جایگاه حمایتی و سبد حمایتی ما قرار نمی گیرد.
 
استان قم نیازمند جایگاه مناسب فرهنگی است
 
وی بابیان اینکه مردم قم با همه رشادت ها و نقشی که در انقلاب داشته اند برای توسعه و تعالی عرصه فرهنگی نیاز به جایگاه دارند، خاطرنشان کرد: امیدوارم ظرفیتی بتوانیم در حوزه هنری و نهادهای هنری ایجاد کنیم که افکار دینی و انقلابی و فکر صحیح را به مرحله ظهور برسانیم.
 
معلمی هنری که برای روح و فکر بشر بتواند تعالی بخش باشد و زمینه تفکر صحیح تر و
رسیدن آن ها به هدف متعالیه بندگی برای خدا را ایجاد کند را زمینه هنر اسلامی دانست و افزود: تجربه نشان داده است به هر میزان که تمرکز و اعتقاد بیشتری در این حوزه «هنر انقلاب اسلامی» وجود داشته باشد خروجی مطلوبی حاصل می شود.
 
رئیس حوزه هنری استان قم بابیان اینکه در عرصه هنر به هر میزان که سرمایه گذاری کرده ایم خروجی گرفته ایم، یادآوری کرد: در برخی از مقاطع تمرکز و توجه بیشتر هنرمندان به تولید آثاری با محوریت انقلاب و اسلام بوده است.
 
فرم زدگی شدید و افراطی برای عرصه هنر امروز یک آفت و آسیب بزرگی است
 
وی وضعیت هنر اسلامی را با گذشته مقایسه کرد و گفت: یک بیم و امیدی برای مقایسه وضعیت هنر انقلاب اسلامی امروز با گذشته ایجاد می شود که بیم آن به منظور این است  که هجمه ای به اسم هنر مدرن وارد فضای هنری شده است که به دنبال این است که تبلیغ هنر برای هنر و هنر نباید حرف بزند و نباید شعار دادن را در دستور کارش قرار دهد.
 
به گفته معلمی مهمترین آثار هنری در دنیا هدفشان رساندن پیامی است اما به دنیای ما که می رسد تبلیغ می شود و باید هنر بدون پیام باشد که این فرم زدگی شدید و افراطی برای عرصه هنر امروز یک آفت و آسیب بزرگی است.
 
رئیس حوزه هنری استان قم به مشکلات عرصه هنر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امروزه دور شدن از فضای استاد دیدن و خود استاد پنداری در فضای هنرمندان ما ایجاد شده است و این فاصله گرفتن از اساتید خاک خورده ای که به زحمت به هنر رسیده اند یکی از مشکلات عرصه هنر انقلاب اسلامی است.
 
انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری