کد خبر: 15560

طی سال های اخیر با وجود تاکیدات مسئولان استان، اردبیل در جذب گردشگران خارجی موفق عمل نکرده است و موانع موجود بر خلاف نگاه شعارزده از میان بر داشته نمی شود.

به گزارش قم خبر به نقل از مهر، سفر یک ساعته تور ایران گردی متشکل از ۱۷ گردشگر آلمانی و یک گردشگر آمریکایی فرصتی برای بازبینی و بررسی موانع جذب گردشگران خارجی فراهم ساخت.

در این سفر کوتاه که صرفا دو راهنمای تور هدایت گروه را بر عهده داشتند گردشگران به نکات قابل توجهی اشاره کرده و کمبودهای جذب گردشگری خارجی در این شهر را با خبرنگار مهر در میان گذاشتند.

تور ایران گردی که قرار بود در استان های مختلف حضور یافته و از هر استان یک یا چند اثر دیدنی را بازدید کند، در اردبیل برای بازدید مجموعه ثبت جهانی بقعه شیخ صفی الدین برنامه ریزی کرده بود.

مجموعه ای که از یک سو مهمانان آلمانی خود را شگفت زده کرد و از سوی دیگر کمبود امکانات جانبی آن مایه تاسف آن ها شد.

* نبود حتی یک بروشور به زبان انگلیسی

نکته قابل توجه اینکه راهنمای تور در استان اردبیل با بیش از ۲۰۰ اثر دیدنی و ثبت شده فقط بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی را به عنوان برجسته ترین اثر تاریخی، معماری و فرهنگی این استان برای بازدید تور خود در نظر گرفته بود.

احمد پورمرور فرد دلیل این انتخاب خود را فشرده بودن زمان و برنامه ریزی گسترده برای بازدید از آثار سایر استان ها عنوان کرد و گفت: به صورت شاخص و برجسته سفر ما در اصفهان و شیراز متمرکز است.

این راهنما بعد از ورود به بقعه خود به دو زبان آلمانی و انگلیسی به تشریح تاریخ و ابعاد تاثیر گذاری این بنا در تاریخ اردبیل پرداخت.

در این میان نه تنها هیچ راهنمایی برای راهنمایی و ارائه توضیحات بیشتر حضور نیافت بلکه حتی گردشگران ایرانی نیز خود بدون توضیحات لیدر موزه بازدید می کردند.

گردشگران خارجی در حالی توضیحات راهنمای خود را می شنیدند که حتی یک بروشور به زبان انگلیسی در اختیار آن ها قرار نگرفت و راهنما صرفا توضیحات اجمالی از وضعیت بخش های مختلف این بنا داد.

یکی از این گردشگران به خبرنگار مهر گفت: قبلا با این بنا آشنا نبودم اما حالا که می بینم برایم جالب و قابل توجه است.

یکی دیگر که از عظمت معماری بقعه شگفت زده بود، مرتبا تکرار می کرد: زیبا است. زیبا است.

اما نکته قابل توجه اینجا است که جای راهنمایان تنها بنای ثبت جهانی استان اردبیل که به گفته مسئول موزه های استان آموزش زبان انگلیسی نیز دیده اند به شدت خالی بود و مشخص نبود اگر این گروه راهنمایی نداشت چگونه می توانست اطلاعات لازم بنا را دریافت کند.

* کم کاری رسانه های مجازی در معرفی اردبیل

پور مرور فرد از جمله راهکارهای معرفی را تبلیغ بیشتر جاذبه های گردشگری دانست و افزود: خود رسانه ها به ویژه رسانه های مجازی می توانند نقش عمده ای ایفا کنند.

این روزها که در دهکده جهانی اطلاعات در چند صدم ثانیه منتشر می شود اردبیل هنوز نتوانسته است در معرفی حتی یک اثر جهانی خود آنطور که باید موفق عمل کند و چنانچه تاکید شد هیچ یک از ۱۸ گردشگر خارجی این تور حتی نامی از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی قبل از اینکه وارد اردبیل شوند نشنیده بودند.

حضور کمرنگ رسانه های مجازی در معرفی جاذبه های گردشگری استان و حضور نامرئی صدا و سیما موجب شده است حتی برخی گردشگران ایرانی نیز بعد از سفر به اردبیل به صورت ناگهانی با بقعه‌آشنا شوند و تبلیغات جاذبه های گردشگری اردبیل هنوز محصور در مرزهای آن باقی مانده است.

* نبود ارتباط مناسب با تورهای جهان گردی و ایران گردی

یکی از این گردشگران از اهداف سفر خود را آشنایی با فرهنگ ومردم ایران عنوان کرد و گفت: وقتی برای بازدید از آثار تاریخی می رویم می خواهیم فرهنگ و مردم یک منطقه خاص را بشناسیم.

تاکید برخی از گردشگران این تور به توسعه ارتباط استان با تورهای ایران گردی و جهان گردی بود.

وقتی به گردشگران عنوان شد که اردبیل آثار دیدنی بسیاری در شهرهای مختلف دارد برای آن ها نه تنها جذابیت داشت بلکه مشتاق بازدید نیز بودند.

نکته کلیدی اینجا است که حتی سرعین به اندازه ای که ما اردبیلی ها گمان می کنیم برای آن ها شناخته شده نبود.

راهنمای دوم این تور معتقد است تبلیغات در اردبیل ضعیف است و این استان هیچ ارتباطی با تورهای گردشگری ندارد.

و پورمرورفرد نیز تاکید دارد که اردبیل برای خروج از بن بست باید تورهای مختلف تدارک دیده و با تورهای جهان گردی ارتباط بگیرد و در لیست برنامه این تورها جاذبه های گردشگری خود را بگنجاند.

* کمبود زیرساخت های اقامتی و ترجیح مسن ترها برای سفر

خبرنگار مهر وقتی دلیل عدم شب مانی و ترک اردبیل را از تور جویا شد با تعجب گروه مواجه شد.

پورمرور فرد دلیلی برای شب مانی در اردبیل نمی دید و تاکید داشت که اردبیل حتی یک هتل پنج ستاره ندارد و به همین دلیل گردشگرانش بعد از مشاهده بقعه به تبریز بازخواهند گشت.

این راهنما که بارها گردشگران خارجی را به اردبیل آورده است معتقد است کمبود زیرساخت های اقامتی یکی از مهمترین دلایل محدودیت و عدم ماندگاری گردشگران خارجی است.

از سویی اغلب گردشگران بازنشسته و در سنین بالا هستند و آمارها نشان می دهد بیشترین تعداد گردشگران خارجی این استان از کشورهای آلمان و فرانسه است و اردبیل به حیات خلوت گردشگران مسن این دو کشور تبدیل شده است.

دلیل شنیدنی و منطقی عدم سفر جوانتر ها را راهنمای دیگر تور تشریح کرد و گفت: امکانات تفریحی وجود ندارد.

* نگاه شعار زده به گردشگری خارجی

سفر یک ساعته گردشگران آلمانی به اردبیل که خود بیشتر از هر نظر سنجی می توانست کمبودها را عیان کند در حالی انجام شد که در چند قدمی بقعه ستاد تسهیلات سفر درگیر ارائه آمار از افزایش گردشگران خارجی است.

ارقامی که در برخی سایت های خبری ضرب ۱۰ شده و عنوان می شود و در حالی که مسئول موزه های استان بر اساس بلیت فروشی از کاهش آمار گردشگران خارجی می گوید برخی مسئولان دیگر اصرار به ارائه افزایش آمارها دارند.

در این میان حضور اتباع آذری که تا قبل از تعطیلات برای هدف درمانی و پزشکی در شهر مشهود بود به شدت کمرنگ شده است.

اردبیل نیازمند شکستن مرزهای معرفی جایگاه غنی خود در طول تاریخ است. این استان با قدمت هفت هزار ساله، فرهنگ و تاریخ غنی و مواریث بی نظیر می تواند به یکی از مقاصد سفر گردشگران خارجی تبدیل شود. آرمانی که تنها در سایه تغییر در برنامه ریزی ها و ممانعت از نگاه شعار زده تحقق خواهد یافت.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری