کد خبر: 15539

افزایش سن ازدواج در میان جوانان یکی از هشدارهای رهبر معظم انقلاب به مسئولان و مردم است که امروزه متاسفانه در میان دختران شیوع زیادی پیدا کرده است.

به گزارش قم خبر به نقل از فارس، از جمعیت بیش از ۷۵ میلیونی کشور، حدود ۱۱ میلیون دختر و پسر مجرد که در سن ازدواج قرار دارند در کشور وجود دارد و این در حالی است که همه مسئولان و والدین اصرار به ازدواج فرزندانشان دارند.


ازدواج در عرف به معنای وصلت افراد از دو جنس مختلف است که در آن فرآیند علاقه‌مندی، کشش جسمی، جنسی، روانی و به دنبال آن فراهم‌سازی شرایط اقتصادی، اجتماعی، علمی، شغلی، خانوادگی اشخاص برای ایجاد یک زندگی مشترک توام با تفاهم، محبت پویایی، زایندگی و هدفمند است که در راس آن بیشترین تاثیر را مذهب و اعتقاد و دین در دو طرف دارد.

ازدواج در واقع به معنای ساده‌تر شراکت زن و مرد در زندگی است که بر اساس آن زن و مرد از لحاظ قانونی، عرفی و شرعی به یکدیگر متعهد می‌شوند تا زندگی خوبی در کنار یکدیگر داشته باشند.

از نگاه دین اسلام دو نوع ازدواج موقت و دائم وجود دارد که خداوند، ائمه اطهار (ع) تاکید بسیاری بر آن داشته‌اند و آن را در برخی مواقع امری مستحب و در برخی مواقع واجب دانسته‌اند.

بسیاری از خانواده‌ها معتقدند که ازدواج سبب تکامل، رشد افراد و بقاء نسل می‌شود و شاید همین دلایل سبب تاکید دین اسلام بر امر ازدواج باشد البته در این میان بسیاری دیگر از جوانانی که تاکنون ازدواج نکرده‌اند معتقدند که پیش از ازدواج نیز افراد می‌توانند به تکامل و یا رشد برسند و شاید تنها دلیل ازدواج بقا نسل باشد.

در حال حاضر با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی دفتر جمعیت آمار و اطلاعات مهاجرتی سازمان ثبت احوال، حدود پنج میلیون و ۵۷۰ هزار نفر مرد و پنج میلیون و ۶۷۰ نفر زن در کشور در سن ازدواج قرار دارند و تاکنون ازدواج نکرده‌اند و باز هم طبق همین آمارها ۴۸ درصد زنان کشور مجرد و در سن ازدواج قرار دارند؛ این در حالی است که حدود چهار میلیون و ۷۸۱هزار نفر از این جوانان دارای تحصیلات عالیه و دانشگاهی هستند.

استان قم نیز مانند دیگر استان‌های کشورمان شاهد جوانانی است که در سن ازدواج قرار دارند اما تاکنون موفق به ازدواج نشده‌اند. در گفت وگو با بسیاری از این جوانان، متوجه می‌شویم که دلایل متعددی مانند ترس از آینده، وجود مشکلات مالی و اقتصادی، سخت‌گیری خانواده‌ها سبب شده تا آنان از ازدواج دوری کنند و زندگی مجردی را به زندگی متاهلی ترجیح دهند.

در بسیاری از مواقع در جمع‌های خانوادگی شنیده‌ایم که افراد متاهل این جمله را بارها تکرار کرده‌اند که «خوش به حالتان که مجردید، اشتباه ما را تکرار نکنید و از دوران مجردی خود نهایت استفاده را ببرید» این جمله شاید در ظاهر در باب شوخی مطرح شود اما یکی از علل افزایش سن ازدواج جوانان محسوب می‌شود.

حجت الاسلام حسین حقیقت رئیس مرکز مشاوره صدرا معتقد است که مشکلات اقتصادی و اجتماعی از علل افزایش سن ازدواج در میان جوانان است که بنا به گفته وی باید مسئولان و خانواده‌ها تلاش کنند تا مشکلات موجود بر سر راه جوانان برای ازدواجشان را هر چه سریعتر حل کنند.

یکی از مهمترین علل افزایش سن ازدواج در میان جوانان نبود آموزش‌های لازم مهارت زندگی در دوران تاهل است و حال آنکه باید جوانان مانند دیگر مهارت‌ها، در زمینه ازدواج نیز مهارت لازم را کسب کنند تا بتوانند از عهده زندگی زناشویی بر بیایند.

شاید بارها این جمله «همسر من باید از هر لحاظ از دیگران سر باشد» را از زبان بسیاری از مجردان اطرافتان شنیده باشید؛‌ این نوع چشم و هم چشمی متاسفانه در جامعه امروزی در میان برخی از جوانان مشاهده می‌شود، بسیاری از آنان منتظر همسرانی زیبا، با موقعیت‌های عالی‌تر از همسران دوستان و اطرافیان خود هستند.

این چشم‌ و هم‌چشمی‌ها یکی از شایع‌ترین دلایلی است که در میان جوانان برای دوری از ازدواج دیده می‌شود، البته بسیاری از آنها پس از مدتی از این امر پشیمان می‌شوند.

در حال حاضر با توجه به آمارها میانگین سن ازدواج برای آقایان ۲۷ و برای بانوان ۲۳ سال است.

در برخی از مواقع خانواده‌ها سبب افزایش سن ازدواج جوانان می‌شوند، متاسفانه در برخی از خانواده‌ها با این جمله رو به رو می‌شویم که فرزندم (دختر یا پسر فرقی ندارد) در حال تحصیل است و هنوز قادر به ازدواج نیست که در این میان بسیاری از این خانواده ازدواج در دوران دبیرستان را برای دخترانشان بسیار ناپسند تلقی می‌کنند.

امیر حسین یکی از پسران مجرد قمی که در آستانه ورود به ۳۵ سالگی است می‌گوید: در سن ۲۵ سالگی خواهان ازدواج بودم اما بسیاری از خانواده‌ها به دلایلی همچون نداشتن مسکن، ضعف در پشتوانه مالی و سن کم و تحصیلات دختراشان، به خواستگاری من جواب منفی می‌دادند و امروز که در سن ۳۵ سالگی هستم دیگر علاقه چندانی به ازدواج ندارم و مجردی را بیشتر می‌پسندم.

مریم یکی از دخترانی است که بنا به گفته خودش در دوران دبیرستان و دانشگاه خواستگاران بسیاری داشته است اما پس از اتمام دانشگاه دیگر کسی از او خواستگاری نکرده است و امروز مقصر اصلی این امر را خانواده خود می‌داند و معتقد است که اگر در آن دوران خانواده‌اش اجازه ازدواج را به او می‌دادند شاید خوشبخت می‌شد.

با تمام این سخنان بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب نباید اجازه افزایش سن ازدواج را داد از همین رو مناسب است آموزش‌های لازم برای ازدواج به دختران و پسران و والدین داده شود تا شاهد محقق شدن خواسته رهبری باشیم.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری