کد خبر: 14481

مشاور اقتصادی شرکت‌های دانش بنییان:

مشاور اقتصادی شرکت‌های دانش بنیان گفت: اجرای عقد قرض الحسنه حساسیت و ظرافت خاصی دارد و اندکی تساهل و بی‌دقتی این عقد را باطل و ربوی می‌سازد که در این راستا نیز نقش حوزه علمیه در ترویج این کار مهم اهمیت دارد.

ناصر سزاوار در گفت‌و‌گو با قم خبر با بیان اینکه عقد قرض الحسنه تنها عقدی است که به دفعات در قرآن کریم به آن اشاره شده است، اظهارداشت: اشاعه فرهنگ قرض الحسنه، وظیفه همگانی و جلوه‌ای نیکو از فریضه امر به معروف است.

وی با تاکید براینکه اعطای تسهیلات قرض الحسنه باعث دلگرمی و اعتماد مردم به نظام بانکی می‌شود افزود: اجرای عقد قرض الحسنه حساسیت و ظرافت خاصی دارد و اندکی تساهل و بی‌دقتی این عقد را باطل و ربوی می‌سازد.

این پیشکسوت عرصه بانکی استان قم با اشاره به اینکه هیچ افزوده و سودی نباید به مبلغ قرض تعلق بگیرد تصریح کرد: براساس آیات قرآنی و احکام فقهی اسلام اجرای عقد قرض الحسنه شرایط و ظوابطی دارد که کوتاهی درانجام آن‌ها موجب بطلان این عقد می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت مصمم به گسترش بانکداری مبتنی بر قرض الحسنه است گفت: با ارایه این نوع تسهیلات، دو هدف مهم حمایت ازاقشار کم درآمد جامعه و اشاعه فرهنگ ناب قرض الحسنه اسلامی توأمان محقق خواهد شد.

مشاور اقتصادی شرکت‌های دانش بنیان با بیان اینکه در سیستم بانکی قرض الحسنه، جامعه هدف منابع، خیرین و متمولین نیک اندیش هستند افزود: بانک با جذب سپرده‌های این اشخاص و تجهیز و تخصیص آن در قالب تسهیلات قرض الحسنه، در واقع به تحقق نیت خداپسندانه و خیرخواهانه این عزیزان درمددرسانی به اقشار محروم و ضعیف جامعه کمک می‌کند.

این کار‌شناس نظام بانکی با تاکید براینکه در سیستم بانکی قرض الحسنه دریافت هرگونه سود ممنوع است بیان داشت: براساس ضوابط و مقررات حاکم برسپرده‌های قرض الحسنه، بانک نباید از سپرده افراد حقیقی و حقوقی انتفاع کرده بلکه می‌بایست کل منابع حاصله را در قالب تسهیلات قرض الحسنه به متقاضیان واجد شرایط اختصاص دهد.

سزاوار با اشاره به آیات سوره تغابن درباره وام گرفتن و وام دادن، عنوان کرد: اساس فعالیت این بانک برپایه جذب منابع مردمی از طریق افتتاح انواع حساب‌های قرض الحسنه پس انداز و جاری تعریف شده که این منابع نیز تماماً جهت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به کار گرفته می‌شود.

مشاور اقتصادی شرکت‌های دانش بنیان با عنوان این مطلب که بانک قرض الحسنه مهرایران با توجه به ماهیت فعالیت خود اقدام به ارائه انواع وام‌های قرض الحسنه با کارمزد سالانه ۴ درصد کرده است اظهار داشت: بانک‌های قرض الحسنه باید کلیه هزینه‌های جاری و عملیاتی خود را تنها از طریق کارمزد تسهیلات اعطایی و نیز کارمزد خدمات الکترونیک تامین کرده و به هیچ عنوان حق دریافت سود ازتسهیلات گیرندگان را ندارند.

وی با تاکید براینکه قم باید به عنوان‌ام القرای جهان تشیع در احیا و اشاعه فرهنگ قرض الحسنه پیشتاز باشد گفت: اسلام در شریان اقتصادی خود آنقدر به جایگاه قرض الحسنه توجه داشته که عقد قرض الحسنه بار‌ها در قرآن کریم ذکر شده و آیات متعددی نیز در این خصوص وجود دارد

سزاوار از تعامل، همفکری و همراهی ارزنده مدیران، اساتید، علما و طلاب معزز حوزه علمیه قم در اشاعه فرهنگ قرض الحسنه صمیمانه قدردانی نموده و خاطر نشان کرد: بدون حمایتهای مجموعه عظیم الشأن حوزه‌های علمیه شهر مقدس قم، مسلمأ بخشی از موفقیتهای کنونی بانک قرض الحسنه مهر ایران رقم نمی‌خورد.

مشاور اقتصادی شرکت‌های دانش بنیان طرح تسهیلات حمایتی ویژه اشخاص حقوقی و نیز طرح صندوق‌های پس انداز خانواده، ادارات، سازمان‌ها و هیئات مذهبی را از دیگر طرح‌های جدید بانک قرض الحسنه مهر بر شمرد و گفت: تسهیلات بانک قرض الحسنه مهر ایران فقط در قالب سازمانی و اشخاص حقوقی نیست بلکه طبق طرح نوید ۲، عموم مردم نیز می‌توانند تا سقف ۱۵ میلیون تومان از تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد سالیانه ۴ درصد برخوردار شوند.

کار‌شناس امور بانکی با تاکید براینکه قانونگذار پیش بینی‌های لازم را در عقود بانکی کشورانجام داده است توضیح داد: آنچه که نظام بانکی را با معضل و مشکل مواجه می‌سازد، تفسیر نادرست و اجرای غلط و سلیقه‌ای قوانین بانکی است

سزاوار با اشاره به اینکه نباید برخی بانک‌ها برای تحقق برخی اهداف مالی خود، حیات خلوت درست کنند گفت: براساس نص صریح قانون اساسی و تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری و دیگر دلسوزان نظام، بانک‌ها نباید برای سود آوری بیشتر رو به بنگاه داری آورده و در حوزه‌های غیر تخصصی خود ورود نمایند.

مشاور اقتصادی شرکت‌های دانش بنیان استان قم از برگزاری همایش خیرین توسط بانک قرض الحسنه مهراستان قم در سال گذشته خبر داد و گفت: ما همواره از سپرده گذاران خیر خواسته‌ایم محل و مورد مصرف سپرده‌های قرض الحسنه خود را، خودشان به بانک معرفی کنند تا از این طریق اعتماد بیشتری در خصوص نحوه اعطای تسهیلات به نیازمندان واقعی حاصل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری