کد خبر: 13486

علی‌محمد مودب می‌گوید شعر فارسی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانست جرئت و جسارت پرداخت منتقدانه به غرب را در خود متجلی و حرف‌های جدی و بزرگ انقلاب را در این تقابل بیان کند.

جدی‌ترین حرفهای انقلاب با شعر منتقل شده

به گزارش قم خبر ، علی‌محمد مودب شاعر و مدیر موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب در گفتگو با مهر، با اشاره به افزوده‌های انقلاب اسلامی به شعر معاصر فارسی اظهار داشت: مهمترین و اصلی‌ترین افزوده انقلاب اسلامی به شعر معاصر فارسی به باور من همان موضوعی است که می‌شود از آن به عنوان توبه شعر فارسی پس از انقلاب یاد کرد. به عبارت دیگر بازگشت و توجه دوباره ادبیات و به ویژه شعر فارسی به توحید و مکتب اهل بیت (ع) و امامت ولایت موضوعی است که باید آن را حاصل انقلاب اسلامی دانست.

وی ادامه داد: ادبیات معاصر ایران پیش از انقلاب به دلیل ذوق‌زدگی و نیز بحران هویت و تنش درونی ناشی از مواجهه با غرب، ارتباط با پیشینه خود را از دست داده بود و انقلاب اسلامی در این میان توانست راهی باشد برای بازگشت شعر و ادب فارسی به وقار گذشته خود و به ادبیاتی که بر شانه بزرگانی چون سنایی و مولوی و ناصرخسرو و سعدی و حافظ بنا شده بود و در آن نگاه توحیدی به جهان موج می‌زد.

مودب افزود: مفهوم شهادت یکی دیگر از مفاهیم برجسته‌ای بود که به ادبیات ایران پس از پیروزی انقلاب افزوده شد که این مسئله از برکت وجود و حضور امام خمینی (ره) در ادبیات ما بود.

این شاعر در ادامه به توسعه و رونق جریان شعر مذهبی در سال‌های پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: این همه تنوع و گستردگی که در جریان شعر معاصر مذهبی ما مشاهده می‌شود، به برکت انقلاب اسلامی رخ داده است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع درگیری تمدنی اسلام و غرب، گفت: مسئله استکبارستیزی و نمایش تفاوت‌های میان حق و باطل و درگیری جدی میان آنها در سال‌های پس از انقلاب برجسته شد و پرداخت جدی این تقابل تا به امروز نیز ادامه دارد. به عبارت دیگر این شعر فارسی بود که توانست جرات و جسارت پرداخت منتقدانه به غرب را در خود متجلی کند و حرف‌های جدی و بزرگ انقلاب را در این تقابل بیان کند. در کنار این بحث ادبیات مستضعفین و شعر اعتراض و عدالتخواهی نیز از جریان‌هایی است که پس از انقلاب جدی شد.

مدیرموسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب تصریح کرد: امروز بزرگترین سرمایه غیرقابل تردید ما عظمت و قدرت آرمان‌ها و تفکر ما در جهان است که به متقن ترین متون مقدس جهان هم تکیه داریم. آرمان‌های ما روز به روز اهمیت غیرقابل انکار بیشتری پیدا می‌کند و انکارناشدنی‌تر می‌شود. همانطور که امام در تاریخ جهان یک اتفاق نادر است، انقلاب ما نیز امروز در جهان چنین وضعیتی را داراست و حرف‌هایش در دنیا مخاطب جدی پیدا کرده است.

مودب افزود: تجربه فعالیت ادبیات انقلاب اسلامی امروز یک تجربه گرانبها و موفق است و می‌تواند در این سالها قابلیت عرضه و ارائه به سایر جوامع و تمدن‌ها را نیز پیدا کند. امروز در ادبیاتمان شاهد جوانان تحصیلکرده، خلاق و آگاهی هستیم که تا پیش از این سابقه نداشته است. اینها در دوره‌ای انقلاب و آرمان‌هایش را پذیرفته‌اند که پذیرش هر مسئله‌ای نیاز به آگاهی‌های زیادی دارد.

وی تصریح کرد: مسئله اصلی این است که باید مدیران فرهنگی بتوانند ارتباط خود با این جوانان خوش آتیه را جدی کنند و ادبیات انقلابی تولید شده تاکنون را با گزینش و معرفی درست در قالبهای مختلف به سمت بازارهای جهانی هدایت کنند که لازمه این مسئله داشتن نگاه عمیق است.

به گفته این شاعر حوزه ادبیات آئینی و انقلاب، ما الان در موقعیتی هستیم که توانایی حضور فرهنگی در جهان را داریم به شرطی که کار را جدی بگیریم، می‌توانیم در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم. حرف‌هایی که پشتوانه‌اش تجربه زیسته انسان عصر انقلاب اسلامی است که معنویتی کم‌نظیر را در همین سال‌های نزدیک تجربه کرده است.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری