کد خبر: 13009

معاون امور زیربنایی معاونت مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: افزایش درآمد و بهبود معیشت روستاییان موجب پایداری جمعیت روستایی می‌شود.

به گزارش قم خبر ، نعمت‌الله رضایی در گفت و گو با ایسنا، افزود: برای افزایش سرانه درآمد روستایی نیاز به یک تغییر رویکرد داریم تا درآمد روستاها افزایش یابد و ماندگاری جمعیت روستایی ایجاد شود.


وی ادامه داد: در نخستین سرشماری مسکن انجام شده در سال ۱۳۳۵ در کشور ما ۶۸.۶ درصد جمعیت، ساکن روستاها بودند، اما در حال حاضر جمعیت روستایی کشور به ۲۸.۶ کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به خدماتی که در روستاهای کشور انجام شده است، افزود: در کلیه روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور عملیات برق‌رسانی انجام شده است و ۵۳ هزار آبادی در سراسر کشور تلفن خانگی دارند.

وی از برگزاری جشن اتمام شبکه‌های خانه بهداشت در روستاهای سراسر کشور خبر داد و افزود: به ازای هر دو روستا یک خانه بهداشت تاسیس شده است.

رضایی با بیان اینکه ۹۵ درصد روستاها از پوشش فضای آموزشی برخوردار هستند، اظهار کرد: به طور متوسط ۶۷ درصد راه‌های روستایی کشور آسفالت و ۴۰ درصد مناطق روستایی گازرسانی شده‌اند.

به گفته وی، متوسط درآمد یک خانواده روستایی کمتر از ۶۰ درصد خانواده شهری در سال ۹۲ است و این درآمد حتی در استان‌های مختلف نیز همگون نیست و تفاوت دارد.

این مقام مسئول با تاکید بر بهبود توسعه جامعه روستایی تصریح کرد: توسعه پایدار در روستاها و تقویت تولید منجر به افزایش جمعیت روستایی و نیز درآمد روستائیان می‌شود و زمینه ماندگاری مردم و مهاجرت معکوس از شهر به روستا را فراهم خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: روستاییان به جای خام‌فروشی باید اقدام به راه‌اندازی صنایع تبدیلی کنند و با پرهیز ار فروختن زمین‌ها و اراضی خود در روستاها با انجام سرمایه‌گذاری و یا مشارکت در آن زمینه ایجاد و توسعه این گونه صنایع را فراهم کنند.

 

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری