کد خبر: 12941

قم خبر به مناسبت ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گزارش می دهد:

سلام بر تو ای بنده شایسته و وارسته خدا؛ سلام بر تو ای اباالقاسم، فرزند امام مجتبی(ع)؛ سلام بر تو ای که در زیارت تو امید پاداش زیارت سیدالشهداء هست؛ سلام بر تو.

به گزارش قم خبر، عبدالعظيم (ع) فرزند عبدالله بن علي، از نوادگان حضرت امام حسن مجتبي (ع) است و نسبتش با چهار واسطه به آن حضرت مي رسد. پدرش عبدالله نام داشت و مادرش فاطمه دختر عقبه بن قيس .

 
ولادت با سعادت حضرت عبدالعظيم عليه السّلام در سال 173 هجري قمري در شهر مقدّس مدينه واقع شده است و مدّت 79 سال عمر با بركت او با دوران امامت چهار امام معصوم يعني امام موسي كاظم (ع)، امام رضا (ع)، امام محمّدتقي (ع) و امام عليّ النّقي (ع) مقارن بوده ، محضر مبارك امام رضا (ع) ، امام محمّد تقي (ع) و امام هادي (ع) را درك كرده و احاديث فراواني از آنان روايت كرده است.
 
اين فرزند حضرت پيامبر (ص)، از آنجا كه از نوادگان حضرت امام حسن مجتبي (ع) است به حسني شهرت يافته است.
 
حضرت عبدالعظيم الحسني (ع) از دانشمندان شيعه و از راويان حديث ائمه معصومين (ع) و از چهره هاي بارز و محبوب و مورد اعتماد ، نزد اهل بيت عصمت (ع) و پيروان آنان بود و در مسايل دين آگاه و به معارف مذهبي و احكام قرآن ، شناخت و معرفتي وافر داشت.
 
ستايش هايي كه ائمه معصومين (ع) از وي به عمل آورده اند، نشان دهنده شخصيّت علمي و مورد اعتماد اوست؛ حضرت امام هادي (ع) گاهي اشخاصي را سؤال و مشكلي داشتند، راهنمايي مي فرمودند كه از حضرت عبدالعظيم الحسني (ع) بپرسند و او را از دوستان حقيقي خويش مي شمردند و معرّفي مي فرمودند.
 
زمينه هاي مهاجرت حضرت عبدالعظيم (ع)از مدينه به ري و سكونت در غربت را بايد در اوضاع سياسي و اجتماعي آن عصر جستجو كرد؛ خلفاي عبّاسي نسبت به خاندان حضرت پيامبر (ص) و شيعيان ائمه (ع) بسيار سختگيري مي كردند، يكي از بدرفتارترين اين خلفاء متوكّل بود كه خصومت شديدي با اهل بيت (ع) داشت، و تنها در دورۀ او چندين بار مزار حضرت امام حسين (ع) را در كربلا تخريب و با خاك يكسان ساختند و از زيارت آن بزرگوار جلوگيري به عمل آوردند.
 
زیارت از شیوه های مهمّ زنده نگه داشتن نام و یاد و خاطره پاکان و صالحان است که همواره در فرهنگ اسلامی بر آن تاکید شده است. تشویق های بسیاری در مجموعه روایات نسبت به زیارت مرقد رسول اکرم (ع) و زیارت سیدالشهداء (ع) و ائمه اطهار و امام زادگان به چشم می خورد که این کار علاوه بر آثار تربیتی برکات معنوی فراوانی در پی دارد.
 
از جمله کسانی که در روایات نسبت به زیارت او سفارش شده است، حضرت عبدالعظیم (ع) است که از این سفارش تا حدودی عظمت شخصیت و جایگاه والای او در نزد اهل بیت (ع) معلوم می گردد.
 
حتی در ضمن یکی از روایت های حضرت هادی علیه السلام آمده است که فرمودند: «هرکس قبر اباالقاسم [حضرت عبدالعظیم ع] در ری(با شروط آن) زیارت کند، خداوند پاداش او را بهشت قرار می دهد »
 
سلام بر تو ای بنده شایسته و وارسته خدا؛ سلام بر تو ای اباالقاسم، فرزند امام مجتبی(ع)؛ سلام بر تو ای که در زیارت تو امید پاداش زیارت سیدالشهداء هست؛ سلام بر تو.
 
خداوند میان ما و شما در بهشت، آشنایی برقرار کند و ما را در گروه شما محشور گرداند و از حوض کوثر جدّتان پیامبر (ص) به دست علی بن ابی طالب(ع) سیراب سازد .از خداوند می خواهم که در راه شما به ما شادی و گشایش دهد و ما و شما را در جوار جدّتان محمد صلی الله علیه و آله وسلم گردآورد و معرفت شما را از ما نگیرد.
 
با دوستی شما و بیزاری از دشمنانتان و تسلیم بودن در برابر خدا به شما تقرّب می جوییم ای سرور من، برای ورود به بهشت شفیع من باش؛ چرا که تو نزد خداوند مقام بلندی داری.
 
خدایا، از تو می خواهم سرانجامم را به سعادت ختم سازی و ایمان و ولایتی را که دارم از من نگیری ... خدایا به کرم، عزّت، عافیت و رحمتت قسم دعایم را مستجاب و زیارتمان را قبول کن و بر محمّد خاندانش درود فرست.
 
حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) وکالت امام هادی (ع) را بر عهده داشتند
 
در این میان به مناسبت ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا ضمیری عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم گفت و گو کردیم.
 
وی بااشاره به اینکه حضرت عبدالعظیم (ع) وجود چهار امام معصوم (ع) را درک کرده است، می گوید: حضرت عبدالعظیم (ع) از این چهار امام معصوم(ع) روایتی نقل کرده است.
 
به گفته ضمیری حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از جهت علمی و معنوی در جایگاه بالایی قرار داشت.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم با بیان اینکه ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برابر با زیارت سیدالشهداء است، می گوید: حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از طرف امام هادی (ع) وکالت داشتند در ری امورات ایشان را انجام دهند.
 
وی گفت: حضرت عبدالعظیم (ع) در شهر ری در محله ساربانان در خانه یکی از شیعیان مخفی شد.
 
ضمیری گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از جایگاه بسیار بالایی بر خوردار بود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری