کد خبر: 12579

قم خبر گزارش می‌دهد:

در گذشته خواستگاری‌ها در مساجد بوده است زیرا جوانان در مسجد حضور داشتند و در‌‌ همان جا هم مراسم عقد خود را برگزار می‌کردند و در حال حاضربه دلیل اینکه حضور جوانان در این مکان کمرنگ شده است این مراسمات شادی به ختم گرفتن و عزاداری تبدیل شده است.

به گزارش قم خبر، در گذشته بر‌ترین مکان برای خواندن خطبه عقد و ثبت مراسم شادی بوده است اما امروزه بیشتر از این مکان برای مراسم ختم و مرده برداری استفاده می‌شود.

مسجد مقدس‌ترین، پاک‌ترین، سرنوشت ساز‌ترین و اجتماعی‌ترین مکان و موقعیت حضور مسلمانان است، مسجد محل سجود و خضوع و کرنش بندگان خدا در پیشگاه «الله» است.
مسجد در اصطلاح عرفی نیز به عبادتگاه خاص مسلمانان اطلاق می‌شود. در کتاب آسمانی ما مسلمانان ۲۸ بار واژه مسجد به کار رفته است.

تاریخچه مسجد به ۲ هزار سال قبل از خلقت آدم و حوا می‌رسد زمانی که کره زمین آب بود مسجدی بنام مسجد الحرام از زمین بیرون آمد.

پایه گذارمسجد پیامبر گرامی اسلام (ص) بود

ازاولین اقدامات پیامبراسلام (ص) در مدینه برای تشکیل حکومت اسلامی ساخت مسجد بود. و اسلام معبد خود را مسجد نهاده است.

همه انبیاء در مسجد زندگی می‌کردند، حضرت یحیا تمام عمر خود را در مسجد بود و از آنجا بیرون نمی‌آمد زیرا می‌خواست در مسجد به عمر خود پایان دهد.

در صدرالاسلام مسجد مانند یک دولت کوچک اسلامی عمل کرده و تمام فعالیت دولت در آن قرار می‌گرفته است.

مسجد نبی، بیت المقدس، مسجد جامع کوفه، مسجد قبا و... از مساجد خاص می‌باشد.

مسجد در طول تاریخ به عنوان مرکز گردهم آیی مسلمانان برای مسائل سیاسی، آموزشی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی بوده است و نقش بسزایی در زندگی افراد داشته، که شاخص‌ترین کارکرد مسجد، نقش نیایشی و عبادی آن است.

در گذشته ایران، مساجد برای مراسم عزاداری پیشوایان دین، سخنرانی، مجالس سوگواری ائمه و کلاس‌های قرآنی و مذهبی و مراسم عقد بوده است.

در دوره پس از پیروزی انقلاب، مسجد کارکرد متنوعی داشت و به بسیاری از مسائل روزمره مردم توجه می‌کرد.

باشروع جنگ تحمیلی مسجد محل اعزام نیرو به جنگ، پشتیبانی از جبهه‌ها، اطلاح درباره جنگ و وضعیت رزمندگان بود.

یکی از مهم‌ترین تعابیر دین در مورد مسجد «بیوت الله» بودن مسجد است مسجد خانه خدا و برای مردم است.

حضور در مسجد باعث می‌شود فرد احساس باهم بودن، از بین بردن نفاق و هم بستگی، انسجام و همنوایی در جامعه داشته باشد.

پیشرفت تکنولوژی‌های مختلف ارتباطی و ورود جامعه اسلامی به این عرصه و شاید کم توجهی مسائل فرهنگی، کمرنگ شدن فرهنگ مسجد در جامعه، عدم افتخاربه مسجدی بودن در جامعه و قرار گرفتن مسجد در حاشیه شهر، از دلایل کم توجهی مردم در زندگی خود به بحث مسجد شده است.

اما به راستی چرا این مکان مقدس از ثبت مراسم عقد و عروسی در ذهن‌ها به مراسم سوم و ختم مردانه و زنانه و مرده برداری تبدیل شده است.
حضور جوانان در مسجد در گذشته گسترده بود

به عقیده حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا ضمیری در گذشته خواستگاری‌ها در مساجد بوده است زیرا جوانان در مسجد حضور داشتند و در‌‌ همان جا هم مراسم عقد خود را برگزار می‌کردند و در حال حاضربه دلیل اینکه حضور جوانان در این مکان کمرنگ شده است این مراسمات شادی به ختم گرفتن و عزاداری تبدیل شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم معتقد است در گذشته خانواده‌ها فرزند خود را برای اولین بار به مسجد می‌آوردند و در آنجا اسم زیبایی برای اوانتخاب می‌کردند.

مسجد در اسلام موضوعیت دارد و نباید از مسجد فقط به عنوان ظرف نماز استفاده کرد بلکه زیارت مسجد نیز ثواب بسیار دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری