کد خبر: 11929

به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی (ع) قم خبر گزارش می دهد:

امام حسن (ع) با صلح با معاویه سبب شدند فرهنگ اهل بیت (ع) منقرض نشود و با پیش بینی بجای خود سبب حفاظت از فرهنگ علوی و نبوی شدند.

به گزارش قم خبر، در بین تمام امامان، امام حسن مجتبی (ع) سه بار تمام دارای و سرمایه زندگی خود را بخشیده است و به کریم اهل بیت(ع) معروف است، در عرب به کریم به کسی گفته می شود که داشته و نداشته خود را بی دریغ در راه خدا و کمک به فقرا دهد.
 
شاید بین مردم این مطلب جا افتاده است که امام حسن مجتبی(ع) امامی مظلوم است اما ایشان از جنگاوران دلیر و بی همتای جنگ جمل و صفین بوده است، درجنگ جمل که به توطئه عایشه ملعون بود، امام حسن (ع) طوری یک تنه جنگید که همه را انگشت به دهان نگه داشت و پس از شکست توطئه جمل، امام حسن(ع) هودج را به زمین انداخت و از بین برد.
 
حلم و گذشت امام حسن (ع )  این میوه دل پیغمبر یعنی امام حسن مجتبی(ع) چنان بود كه به گفته مروان ، با كوهها برابرى مى كرد.
امام حسن (ع ) فرزند امیرمؤ منان على بن ابیطالب و مادرش مهتر زنان فاطمه زهرا دختر پیامبر خدا (ص ) است .
سبط، سید، زكى ، مجتبى است كه از همه معروفتر (مجتبى ) است.
 
محمّد بن یعقوب بن اسحاق كلینی رازی به اسناد معتبر از حضرت صادق(ع) روایت كرده است: «اشعث بن قیس» در خون امیرالمؤمنین (ع) شریك شد و دختر او «جعده» زهر داد به امام حسن (ع) و پسر او «محمّد» شریك شد در خون امام حسین (ع) و قطب راوندی در خرایج از حضرت صادق (ع) روایت كرده است كه امام حسن (ع) به اهل بیت خود می‌گفت: من به زهر شهید خواهم شد مانند رسول خدا (ص)، گفتند: چه كسی این كار را خواهد كرد؟ فرمود: همسر من جعده دختر اشعث بن قیس، معاویه به طور مخفی از برای او زهر خواهد فرستاد و امر خواهد كرد او را كه به من بخوراند، گفتند: او را از خانه‌ی خود بیرون كن و از خود دور گردان، فرمود: چگونه او را از خانه بیرون كنم و هنوز از او كاری واقع نشده است، اگر او را بیرون كنم به غیر او مرا نخواهد كشت.
 
 پس از مدّتی معاویه مال بسیاری با زهر قاتلی برای او فرستاد و گفت: اگر این زهر را به امام حسن بخورانی، من صد هزار درهم به تو می‌دهم و تو را به قید زناشویی پسر خودم یزید در می‌آورم. روزی آن حضرت روزه بود ، روز بسیار گرمی بود، در وقت افطار آن حضرت بسیار تشنه بود، آن زن ملعونه، شربت شیری از برای حضرت آورد و آن زهر را داخل شیر كرده بود، چون حضرت بیاشامید، گفت: ای دشمن خدا كشتی مرا خدا تو را بكشد، به خدا سوگند كه خلفی بعد از من نخواهی یافت، آن ملعون تو را فریب داده، خدا تو را و او را به عذاب خود معذّب خواهد كرد.
 
پس آن حضرت دو روز در درد و الم بود و بعد از آن به جدّ بزرگوار و پدر عالی مقام خود ملحق گردید و معاویه برای جعده، وفا به وعده‌های خود نكرد و در احتجاج دارد: مال را به او داد، ولی او را به یزید تزویج نكرد، گفت: كسی كه با حسن (ع) وفا نكند با یزید وفا نخواهد كرد.
 
حفظ فرهنگ علوی و نبوی توسط امام حسن مجتبی (ع)
 
حجت الاسلام و المسلمین سید جلال رضوی مهر بااشاره به شخصیت امام حسن مجتبی(ع) اظهار داشت: شخصیت امام حسن مجتبی (ع) در طول تاریخ دارای ابعاد مختلف و ویژگی منحصر به فردی است.
 
نايب رئبي مجمع طلاب حوزه علميه بابیان اینکه امام حسن مجتبی (ع) بعد از شهادت امام علی (ع) به امامت رسیدند، افزود: در اکثر مواقع امام حسن(ع) اولین حلقه ارتباط با علی بن ابی طالب (ع) بودند و در ایستادگی و صلابت دارای امتیاز بودند.
 
رضوي مهر به صلح امام حسن (ع) با معاویه اشاره کرد و گفت: امام حسن (ع) با صلح با معاویه سبب شدند فرهنگ اهل بیت (ع) منقرض نشود و با پیش بینی بجای خود سبب حفاظت از فرهنگ علوی و نبوی شدند.
 
وي عنوان کرد: اگرامام حسن(ع) در دوران امام حسین بودند مطمئنا اقدام عاشورا را انجام می دادند و چه صلح امام حسن(ع) و چه قیام امام حسین(ع) هر دو جز تکلیف الهی و برای حفظ حیات شیعه بوده است.
امام حسن(ع) سبب استحکام شیعه شدند
 
نايب رئيس مجمع طلاب حوزه علميه بابیان اینکه قلب های آلوده به هوا و هوس و مورخان وابسته به بنی عباس شخصیت امام حسن مجتبی(ع) را منزوی نشان داده اند، تصریح کرد: قلم زهر آلود این افراد چهره امام حسن مجتبی(ع) را تحت شعاع قرار می دهند.
 
رضوي مهر بابیان اینکه امام خسن(ع) سه مرتبه در زندگی کل دارایی خود را به فقراء بخشیدند، افزود: امام حسن مجتبی (ع) مستجاب دعوا است و با دعای ایشان گشایش بر کارها صورت می گیرد.
 
وي بااشاره به اینکه امام حسن(ع) مصداق همه خوبی ها است، اظهار کرد: امام حسن(ع) با موضع گیری خود در برابر ظلم دشمنان دین را ناکام گذاشت و حیات شیعه مدیون اتحاد و فکر و اندیشه امام حسن(ع) است.
 
رضوي مهر بابیان اینکه امام حسن (ع) آیات قرآن را تفسیر می کردند، تصریح کرد: امام حسن(ع) احکام دین را رواج دادند و اعتقادات جوامع مختلف را پاسخگو بودند و در استحکام شیعه اولین نفش محوری را ایفا کردند.
 
انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری