کد خبر: 11909

قم خبر گزارش می دهد:

حضرت محمد(ص) در حکومت سیاسی خود با اخلاق نرم خوی خود بر دل ها حکومت می کرد و این رفتار نیکوی پیامبر(ص) می تواند در حکومت سیاسی الگو باشد.

به گزارش قم خبر، در یكی از روزهای بیماری در حالی كه سرش را با پارچه‌ای بسته بود و علی علیه السلام و فضل بن عباس زیر بغلش را گرفته بودند و پاهایش بر زمین كشیده می‌شد، وارد مسجد شد و روی منبر قرار گرفت و شروع به سخن فرمود و گفت: مردم وقت آن رسیده است كه من از میان شما غائب گردم، اگر به كسی وعده داده‌ام، آماده‌ام انجام دهم و هر كس طلبی از من دارد، بگوید تا بپردازم.
 
 در این موقع مردی برخاست و عرض كرد: چندی قبل به من وعده دادید كه اگر ازدواج كنم، مبلغی به من كمك كنید، پیامبر فورا به فضل دستور داد كه مبلغ مورد نظر او را بپردازد و از منبر پایین آمد و به خانه رفت. سپس روز جمعه، سه روز پیش از وفات خود، بار دیگر به مسجد آمد و شروع به سخن نمود و در طی سخنان خود فرمود: هر كسی حقی بر گردن من دارد برخیزد و اظهار كند، زیرا قصاص در این جهان، آسان‌تر از قصاص در روز رستاخیز است.
 
در این موقع سوادة بن قیس برخاست و گفت: موقع بازگشت از نبرد "طائف" در حالی كه بر شتری سوار بودید، تازیانه خود را بلند كردید كه بر مركب خود بزنید، اتفاقا تازیانه بر شكم من اصابت كرد، من اكنون آماده گرفتن قصاصم.
 
درخواست پیامبر یك تعارف اخلاقی نبود؛ بلكه جداً مایل بود حتی یك چنین حقوقی را كه هرگز مورد توجه مردم قرار نمی‌گیرد جبران نماید. گذشته از این، چون اصابت تازیانه بر شكم سواده عمدی نبود، از این نظر او حق قصاص نداشته است، بلكه با پرداخت دیه‌ای جبران می‌گردید. مع الوصف پیامبر، خواست، نظر وی را تامین كند.
 
پیامبر دستور داد، بروند همان تازیانه را از خانه بیاورند، سپس پیراهن خود را بالا زد تا سواده قصاص كند. یاران رسول خدا با دلی پر غم و دیدگانی اشكبار و گردن‌های كشیده و ناله‌هایی جانگداز، منتظرند كه جریان به كجا خاتمه می‌پذیرد؛ آیا سواده واقعا از در قصاص وارد می‌شود؟
ناگهان دیدند سواده بی اختیار، شكم و سینه پیامبر را می‌بوسد؛ در این لحظه پیامبر او را دعا كرده، گفت: خدایا! از سواده بگذر، همانطور كه او از پیامبر اسلام در گذشت.
 
پیامبر(ص) نگاه هشان را هم بین مردم تقسیم می کردند
 
آیت الله محمد غروی بااشاره به ابعاد شخصیتی حضرت محمد(ص) اظهار داشت: یکی از ویژگی های مهم پیامبراسلام (ص) خصوصیات رفتاری و کرداری آن حضرت است که باید برای ما الگو شود.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: نرم خویی آن حضرت سبب شد تا در دل مردم آن زمان جای گیرد و همه از دستورات آن حضرت اطاعت کنند.
 
وی عنوان کرد: این رفتار نرم خویی پیامبر(ص) می تواند در حکومت سیاسی الگو باشد.
آیت الله غروی بااشاره به اینکه حضرت محمد(ص) در حکومت سیاسی خود با اخلاق نرم خوی خود بر دل ها حکومت می کرد، تصریح کرد: امیرالمومنین(ع) در مورد ایشان می فرماید:"
حضرت محمد(ص) از همه با وجودتر، باسخاوت تر و شجاع تر بود، و هرکس ایشان را در برخورد اولی می دید محو هیبت ایشان می شد اما بعد از آشنایی و صحبت کردن با آن حضرت محبت پبامبر(ص) از دلش بیرون نمی آمد."
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به گفته حضرت علی (ع) در مورد حضرت محمد(ص) اشاره کردو گفت: حضرت علی (ع) فرموده است" من قبل و بعد از پیامبر مثل ایشان را ندیده ام."
 
وی بااشاره به عدالت حضرت رسول (ص) بیان کرد: امام صادق(ع) در مورد پیامبر(ص) فرموده اند"حضرت هرگاه با اصحابشان جمع می شدند حتی نگاه خود را بین آن ها تقسیم می کردند."
 
انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری