کد خبر: 11790

عضو مجلس خبرگان رهبری:

رئیس دانشگاه قم تاکید می کند: ما با داشتن فرهنگ غنی اسلامی می توانیم دانشگاه ها را در تعامل نزدیک با آموزه های اسلامی به عنوان الگویی به جهان معرفی کنیم.

به گزارش قم خبر، تعامل حوزه و دانشگاه شاید تا پیش از انقلاب امری محال می نمود اما پس از پیروزها و توفیقات بی نظیری که توسط این دو قشر حاصل شد، سبب شد تا دشمنان نظام به خود بیایند و در راستای جدایی این دو گام بردارند.

قدر مسلم دستاوردهای گرانسنگی بوده که از تعامل و همسویی این دو نهاد مردمی بدست آمده است. وحدت امر مقدسی است که نه تنها در متن جامعه بر آن تاکید شده است بلکه در میان دو قشری که شاید در گذشته ارتباط این دو امری بی ربط و محال بود امروزه مورد توجه خاص دوست و دشمن باشد و پایه طرح ها و برنامه ریزی های کلان مملکتی و حتی در بعد جهانی قرار گیرد.

آیت الله عسگر دیربازبراین باور است که مسئله وحدت حوزه و دانشگاه که پس از پیروزی انقلاب اسلامی متجلی شد در این زمان تا حد زیادی محقق شده است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید براینکه باید تلاش ها ادامه یابد تا فاصله باقی مانده با برنامه ریزی های مشخص و مدون جبران شود، می گوید: البته بعد از اینکه مسئله وحدت حوزه و دانشگاه  به طور کامل تحقق پیدا کرد می توان آن را تعمیق داد.

رئیس دانشگاه قم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه را در ظاهر خوب ارزیابی می کند ولی براین مسئله تاکید دارد که این وحدت وقتی در قالب کلی محقق شد باید از حالت کمی به کیفی تبدیل شود.

آیت الله دیرباز تعامل بین حوزه و دانشگاه از لحاظ تبادل استاد، حضور دانشجویان در حوزه های علمیه، حضور طلاب در دانشگاه ها، اصلاح و بهبود متون درسی و سرفصل دروس دانشگاهی و اصلاح محتواهایی که در تعارض با آموزه های دینی در تعارض بوده اند، و رفع اشکال آن ها گام هایی خوبی می داند که در این راستا برداشته شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری براین موضوع تاکید می کند که معنویت در کنار علم و فناوری می تواند به نقطه آرمانی خود برسد و می گوید: علم و فناوری و تربیت متخصصان و توسعه علمی برای تامین نیازهای جامعه است یک بعد جامعه علمی و بعد دیگر معنویت و اخلاق و خدمت رسانی به اقشار مختلف است و همه این مسائل باید در کنر یکدیگر قرار گیرد تا به نقطه آرمانی انسانیت برسد.

رئیس دانشگاه قم ایجاد امنیت و رفاه جامعه را رسالت دانشگاه دانسته و اظهار می کند: دانشگاه می تواند به جامعه کمک کند و دانشگاه به جامعه خدمات رسانی داشته باشد و این تعاکل متقابل می تواند تاثیر شگرفی در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی داشته باشد.

آیت الله دیرباز خاطرنشان می کند: وقتی ابعاد فرهنگی اخلاقی و معنوی در آموزه های دانشگاهی جای خود را در ارتباط با جامعه نشان دهد الگویی برای جهانیان می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید براینکه در غرب هم در دوره های مختلف بسیاری از دانشگاه ها در دل کلیساها بوده و از حمایت و همراهی کلیساها برخوردار بوده اند، می گوید: بعدها فاصله ای بین این دو ایجاد شد اما در این زمان هم هستند دانشگاه های معتبری که هنوز هم پشتوانه آن کلیسا است.

رئیس دانشگاه قم تاکید می کند: ما با داشتن فرهنگ غنی اسلامی می توانیم دانشگاه ها را در تعامل نزدیک با آموزه های اسلامی به عنوان الگویی به جهان معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه قرار دادن چند واحد معارف اسلامی برای ارتباط معارف با دانشگاه ها کافی نیست، خاطرنشان می کند: اما همین چند واحد درسی  بهانه خوبی برای تقویت برقراری این ارتباط است و نباید به بهانه کافی نبودن آن را کنار بگذاریم بلکه می بایست همزمان ایرادات را رفع و ضعف ها را به نقاط قوت تبدیل کرد.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری