کد خبر: 11607

به مناسبت در گذشت عالم بزرگ اسلام قم خبر گزارش می دهد:

به گزارش قم خبر، آيت‏ اللَّه ميرزا مصطفي مجتهد تبريزي در سال 1258ش (1297ق) در خانداني عالم در تبريز به دنيا آمد. وي دروس مقدمات و فقه و اصول را در زادگاهش و در محضر پدر و استادان ديگر فرا گرفت و پس از آن رهسپار نجف گرديد. آيت‏اللَّه مجتهد تبريزي در نجف در محضر عالمان نامداري همچون آخوند ملامحمد كاظم خراساني، شيخ الشريعه اصفهاني، سيدمحمدكاظم يزدي، ميرزا ابوالقاسم اردوبادي و محقق نهاوندي و ديگران حاضر شد و پس از سالياني به عالمي برجسته و فاضلي فرهيخته تبديل گرديد. وي با نشان دادن استعداد فوق‏العاده خويش، در بين بيش از هزار نفر از شاگردان فقه و اصول آخوند خراساني، نظرِ شريف استاد را به خود جلب كرد و مورد عنايت خاص آخوند قرار گرفت. او همچنين در اين مدت علاوه بر فقه و اصول، در نجوم، رياضيات و شعر و ادب به مدارج بالايي دست يافت.
 
آيت ‏الله مجتهد تبریزی در نجف در محضر عالمان نامداری همچون آخوند ملامحمد كاظم خراساني، شيخ الشريعه اصفهانی، سيدمحمدكاظم يزدی، ميرزا ابوالقاسم اردوبادی و محقق نهاوندی و ديگران حاضر شد و پس از ساليانی به عالمی برجسته و فاضلی فرهيخته تبديل شد.
 
وی، با نشان دادن استعداد فوق ‏العاده خويش، در بين بيش از هزار نفر از شاگردان فقه و اصول آخوند خراسانی، نظرِ شريف استاد را به خود جلب كرد و مورد عنايت خاص آخوند قرار گرفت.
 
او همچنين در اين مدت علاوه بر فقه و اصول، در نجوم، رياضيات و شعر و ادب به مدارج بالايي دست يافت.
 
وی در طول حيات علمی خويش از تاليف نيز باز نماند و آثار گرانبهایی به يادگار نهاد.
 
مقدمات و فقه و اصول را در تبریز در محضر پدرش و علماء دیگر فراگرفت. سپس برای ادامهٔ تحصیلات به عتبات رفت و از حوزه درس آخوند ملامحمدکاظم خراسانی و شیخ‌الشریعه اصفهانی و سیدمحمدکاظم طباطبائی یزدی و میرزا ابوالقاسم اردوبادی و محقق نهاوندی و دیگر علماء استفاده نمود. چون عالمی برجسته شد به تبریز بازگشت و مراسلات و مکاتباتی منظوم و منثور بین او و شیخ آقا محمدرضا اصفهانی و شیخ جواد شبیبی وجود داشت. در اواخر عمر به بیماری فلج مبتلا شد و در تبریز در 16 صفردرگذشت و پیکرش به نجف منتقل و در آنجا دفن شد. او رسائلی گوناگون در فلکیّات و ریاضیات و موضوعات مختلف فقهی نگاشت. از آثارش: "ارجوزه" ، در عروض و قافیه ، به عربی؛ حاشیه بر "کفایهٔ‌الاصول" استادش ملامحمد کاظم آخوند خراسانی؛ حاشیه بر "لسان‌الخواص" علامه رضی الدین قزوینی؛ "العروض"؛ "قاعدهٔ‌الخطائن"؛ "اللباس‌المشکوک".
 
وي در طول حيات علمي خويش از تاليف نيز باز نماند و آثار گران بهايي به يادگار نهاد كه اُرجوزه در عروض و قافيه، حاشيه بر كفايةُالاصول و حاشيه بر لسانُ الخواص، از آن جمله ‏اند.
انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری