کد خبر: 10868

قم خبر گزارش می دهد:

اهل سنت در مورد دجال روایات بسیاری دارند اما دجال نماد انحرافات مادی است که کل دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش قم خبر: یادش بخیر همیشه وقتی ناخن هایمان را می گرفتیم مادربزرگمان می گفت در میان در خانه بریزید تا زمانی که دجال آخر الزمان آمد این ناخن ها شاخه دار شوند و جلوی در خانه را حصار بکشند تا نکند ما هم با دجال همراه شویم،

اما سوالی که ذهن را به خود مشغول می کند این است که دجال چیست؟ دجال در لغت به هر دروغ گو می گویند. و یکی از علائم ظهورامام زمان (عج)، خروج و نمایانگری موجودی گمراه و گمراه کننده به نام «دجال» است.
 
دجال اسمی که شاید از کودکی با آن آشنا شده ایم، آیا او انسان است؟ تکنولوژری است؟ ابلیس است؟ یا... . این مسئله باعث شده که احتمالات مختلفی درباره اش داده شود این بار چرخی در شهر می زنیم و از همشهریان قمی دررباره دجال می پرسیم؟
 
آن چه درباره دجال شنیده ایم؟
 
 فاطمه فارغ التحصیل رشته حقوق درباره دجال می گوید: به نظرم باید ازهر عامل فریب و دروغ بپرهیزیم و یاری گر آن نیز نباشیم تا مبادا ناخود آگاه یار دجال یا فریب خورده ی او گردیم!
 
محمد که دانشجوی رشته فقه است و به قول خودش در این زمینه مطظالعات فراوانی کرده است می گوید: یکی از نشانه ها و علایم ظهورحضرت مهدی (عج) خروج شخصی به نام «دجال» است. از نظر لغت شناسان ، به هر دروغ گو و حقه بازی «دجال» گفته می شود.
 
وی ادامه می دهد:  توصیفات بسیار عجیبی درباره دجال گفته شده که چون عمدتاً در منابع اهل تسنن یافت می شود، فاقد سند قابل اعتماد است و نمی توان به آنها اعتماد کرد.
 
اما فریبا می گوید: از بچگی شنیده است که دجال با الاغ می آید و بسیار زشت است و هر موی بدنش یک آهنگ می زند که افراد جاهل به دنبال آن آهنگ با دجال می روند، اما الان که بزرگتر شده ام فکر می کنم دجال همان ماهواره است که هر شبکه اش یک ساز می زند و به تمامی صفات یک دجال را دارد مثل دروغگویی و فریب دادن انسان ها و سرتاسر دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است.
 
در روایات درباره ظاهر دجال آمده است، چشم راست او به هم چسبیده و هیچ حدقه ای ندارد، چشم دیگر او در پیشانی اش است و آنچنان روشن است که مثل ستاره ی صبح می درخشد. در چشم او گوشتی است که گویا به خون مخلوط است و بر پیشانی اش مابین دو چشم نوشته است: کافر که هر کاتب و بی سوادی می تواند آن را بخواند. دریاها را در می نوردد و خورشید با او سیر می کند. در مقابلش کوهی از دود و در پشت سرش کوه سفیدی است که مردم می پندارند که غذاست. او در زمان قحطی سختی خروج می کند. در زیر پایش الاغی سبز یا تیره رنگ است. هر گام الاغ او یک میل راه را طی می کند. سریع در زمین به سیر و گردش می پردازد. از چشمه و آبی که بگذرد تا روز قیامت خشک می شود. با صدای بلند که همه اهل مشرق و مغرب می شنوند فریاد می زند: «به سوی من بیایید ای اولیا و دوستان من! من خدایی هستم که خلق کرد و صورت ها را آفرید و تقدیرات را مقدر کرد! و راهنمای شماست!
 
در این که حقیقتاً دجال کیست؟ نمی توان  فعلاً به جمع بندی نهایی برسیم. اما به طور خلاصه ، احتمالاتی در این باره وجود دارد:
 
دجال، شخصیتی حقیقی است که کارهای خارق العاده ای را در قالب سحر انجام می دهد، او در آخر الزمان خروج می‌کند. و سرکرده ﻯ یک فتنه ی عظیم برای بشریت است و همان طور که از معنای لغوی کلمه ی دجال معلوم است او شخص ساحر و خدعه‌گری می باشد و دارای امکانات مادی فراوانی است. بعضی روایات او را مسیح گمراهی نامیده که در مقابل مسیح هدایت؛ یعنی حضرت عیسی (ع) است.
 
او در زمان ظهور امام زمان (عج) شروع به فعالیت بر علیه حضرت کرده و باصطلاح رأیه خویش را بر می‌افرازد. او از کسانی است که عمر طولانی دارد و هم اکنون نیز موجود بوده و تا زمان خروجش زنده خواهد ماند. او سراسر جهان بجز مکه و مدینه را فتح خواهد کرد.
 
یعنی دجال، همان ابلیس است، دجال، همان سفیانی است، دجال، جنبه ی سمبلیک و رمزی دارد.
«دجال ، نمادی است از اوج تمدن و تکنیک غرب که با اسلام و مبانی آن ستیز دارد. تمدنی که در صدد به سلطه کشیدن هر انسانی است»
 
در این میان با حجت الاسلام والمسلمین نصرت الله آیتی عضو انجمن تخصصی مهدویت گفتگو می کنیم.
 
وی بابیان اینکه اهل سنت معتقدند که در عصر پیامبر دجال زنده بوده است، اظهار می کند: اهل سنت معتقدند دجال یک انسانی است که در زمان پیامبر(ص) وجود داشته و در فلان جزیره به غل و زنجیر کشیده شده است و یک روزی در آخر الزمان می آید و ماموریتش را انجام می دهد.
 
این عضو انجمن تخصصی مهدویت بااشاره به روایات عجیب و غریبی درباره دجال می افزاید: در روایات آمده است که دجال سوار الاغی است که یک پایش این طرف دنیاست و پای دیگرش در آن طرف دنیا، که می میراند و زنده می کند.
 
حجت الاسلام و المسلمین آیتی بابیان اینکه اهل سنت در خصوص دجال روایات زیادی دارند، عنوان کرد: شیعه در مورد دجال انگشت شمار روایت دارد، در واقع دجال نماد انحرافات مادی است که کل دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد.
 
انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری