کد خبر: 10748

قم خبر گزارش می‌دهد/

ظروف یکبار مصرف چند سالی است که نه تنها میهمان بلکه میزبان هیئت های عزداری برای سلف غذا شده است و چه خوب جایگاه خود را به عنوان راحتی و آسایش در بین مردم تثبیت کرده است.

به گزارش قم خبر، زماني كه براي اولين بار ظروف يكبار مصرف وارد بازارها شدند، همه نفس راحتي كشيدند و به خود وعده زندگي سالم‌تر والبته راحت‌تري دادند.
 
و این ظروف را نه تنها میهمان بلکه میزبان آبمیوه فروشی ها، بستنی فروشی‌ها، پیتزا فروشی‌ها، سلف سرویس ادارات و دانشگاه‌ها، حتی رد پای آن در میهمانی‌های خانگی جشن تولدها و...و پخش غذای نذری باز شد و در دل مردم جایگزین قاشق و بشقفاب و لیوان هایی که شاید برای شستنش چندین ساعت از وقت را می گرفت شد.
 
علت ظروف یکبار مصرف در هیئت های عزداری
 
اما در این میان مسئله این است که چرا ظروف یکبار مصرف پای خود را در سفرهای نذری بار کرد؟ مگر نه اینکه مردم نسبت به این غذاهای نذری یک علاقه خاصی دارند پس چرا با پیدا شدن سر و کله ی ظروف یکبار مصرف آنقدر هیئت های عزاداری از آن استقبال کردند؟
 
محسن مطلبی یکی ازشهروندان قمی بااشاره به استفاده ظروف یکبار مصرف در این هیئت ها می گوید: این غذا به نیت امام حسین(ع) است و کسی که مریضی داسته باشد دلش می خواهد از این غذا به عنوان تبرک به او بدهد اا با استفاده از ظروف یکبار مصرف ضرر آن بیشتر است.
 
وی افزود: هر چند مقصر هیئت های عزاداری نیستند بلکه مشغله های امروزی و همکاری نکردن مردم مثل گذشته در این هیئت ها باعث شده است از این ظروف استفاده شود.
 
مطلبی خاطرنشان می کند: با قرار گرفتن غذا در این ظروف یکبار مصرف طمع و مزه آن تغییر می کند و بوی پلاستیک نمی گذارد طمع اصلی غذا را بچشیم.
 
در این میان با محمد حسین محمدی یکی از سرپرستان هیئت عزاداری در قم گفتگو کردیم، وی با اشاره به علت استفاده از این ظروف بیان کرد: در گذشته همه با هم یاری می کردند و جز افتخارات بود که در عزاری سید الشهدا یک استکان زیر آب بگیرند اما امروزه به دلیل مشغله های مردم نمی توان به جز ظروف یکبار مصرف استفاده کرد.
 
محمدی به یکی دیگر از دلایل استفاده از ظروف یکبار مصرف در هیئت های عزداری اشاره کرد و افزود: در گذشته در هیئت های عزداری سفره پهن می شد و همه عزدارن بر سر سفره می نشسنتد اما امروزه بلافاصله بعد از تمام شدن روضه، عزدارن می خواهند به خانه خود بروند و به همین دلیل نمی توان ظروف غیر از یکبار مصرف را به آن ها داد از این رو ظروف یکبار مصرف بهترین راه حل است تا هر کسی با خیال راحت غذایش را بگیرد.
 
ظروف یکبار مصرف به علاوه غذای داغ مساوی است با سرطان
 
اما سوال اینجاست که این غذای گرم با ظروف یکبار مصرف چه پیامدهایی به دنبال دارد؟
کارشناسان معتقدند ظروف یك بار مصرف بی‌رنگ و شفاف فقط برای غذاها و نوشیدنی‌های سرد مناسب هستند و نباید برای نوشیدنی‌ها و غذاهای داغ استفاده شوند. همچنین ظروف یك بار مصرف سفید رنگ و فوم دار برای مواد غذایی سرد، گرم و مرطوب مناسب هستند، ولی برای مواد غذایی داغ نباید استفاده شوند، توصیه نمی‌شود.
 
پلاستیك‌ها، پلیمرهایی هستند كه از سنتز مواد اولیه‌ای به نام مونومر تهیه می‌شوند. مونومرها موادی سمی و برای سلامت انسان مضر هستند؛ در حالی كه پلیمرها خنثی هستند و مشكلی ندارند. اما اشكال كار اینجاست كه معمولاً در فرایند تهیه پلیمرها مقداری مونومر باقی می‌ماند. اگر این فرآیند اصولی و مطابق استانداردهای لازم صورت گرفته باشد، مشكلی برای سلامت افراد به وجود نمی‌آورد.
 
استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی
 
در این میان برای راه حل این مشکل با علی اکبر حق ویسی کارشناس تغذیه گفتگو کردیم، وی بااشاره به مزیت های این ظروف یکبار مصرف، اظهار کرد: قرار گرفتن غذای گرم و چرب در این ظروف زمینه بیماری را فراهم می کند.
 
حق ویسی بابیان اینکه برای غذاهای داغ نباید از ظروف یکبار مصرف استفاده شود، افزود: بهترین ظروف برای استفاده به ترتیب پرکس، چودن، استیل و تفلون بدون خش است.
این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: برای استفاده از ظروف یکبار مصرف برای هیئت های عزاداری می توان از ظروف یکبار مصرفی که منبع گیاهی مثل ذرت و سیب زمینی دارد استفاده کرد.
 
وی بااشاره به قیمت این ظروف گیاهی اشاره کرد و گفت: هر چند قیمت این ظروف گیاهی گران تر است اما برای جلوگیری از خطر سلامتی استفاده از این ظروف گیاهی ارزش داد.
 
ظرف هایی که از مواد گیاهی و طبیعی به دست می آیند بهترین نوع ظروف یک بار مصرف هستند، ظروف گیاهی که از مواد اولیه طبیعی مانند نشاسته ذرت اصلاح شده، تولید می شود فاقد مواد مضر و شیمیایی هستند و در برابر ریختن مواد غذایی یا مایعات با حرارت بالا مقاومت دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری