کد خبر: 10616

قم خبرگزارش می دهد:

از بین رفتن آسفالت کوچه های روستای طایقان چند سالی است که اهالی را کلافه کرده است.

به گزارش قم خبر، اون قدیم بود که مردم می توانستند از چاله چوله های شهرشان بگذرند و به روی مبارک خود نیاورند، اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی دیگر خیلی برای کشور ما زشت و زننده است که هنوز هم کوچه های بدون آسفال در شهر های تابع نمایان می شود.
 
شهرهای تابع یا همان روستا هایی که بنا به گفته امام خمینی (ره) که "به وضع روستا ها برسید زیرا آنان نه زبان شکایت دارند نه توان نوشتن" باید بیشتر مسئولان به این مناطق توجه کنند و حداقل حق و حقوقی که یک انسان از زندگی کردن دارد را برای آن ها فراهم کنند.
 
تاریخچه آسفالت در ایران
 
نخستین بار براساس اعلان «روزنامه وقایع اتفاقیه » شماره 36 به سال 1267 قمری و در دوران صدارت میرزا تقی خان امیر کبیر برخی از کوچه های ارگ تسطیح  و سنگفر ش شد. تا آن ها برای عبور کالسکه مناسب و آماده گردد، کالسکه هایی که از فرنگ می آمد و یا در کارخانه معیر الممالک ساخته می شد. بعد ها در دهه های پایانی سلطنت طولانی ناصرالدین شاه «شوسه» که طریقی بود، برای آماده سازی سطح معابر جهت عبور راحت تر کالسکه ، درشکه ، گاری و ... وارد
عرصه راه سازی پایتخت شد. اما هنوز خبری از«آسفالت» نبود .
 
 تا این که سال 1310  خورشیدی فرا رسید . در این سال پیش از ورود ملک  فیصل پادشاه عربستان به تهران ، بلدیه پایتخت به تکاپو افتاد، و برای نخستین بار «آسفالت» را که پدیده جدیدی در صنعت راه سازی به شمار می رفت بر روی بعضی از کوچه های تهران انجام دادند.
اما آن روزها که پولی برای آسفالت کردن نداشتیم گذشت و امروز کوچه و خیابان های شهرهای ما بیش از چندین بار آسفالت می شوند و بعد مسئولان مربوطه یادشان می افتد لوله فاضلاب بکشند و باز آسفالت ها را می کنند و این آسفالت کردن و کندن نشان از وضعیت خوبی برای آسفات کردن کوچه ها و خیابان های ما را می دهد، پس مسئولان با دقت بیشتر و مدیریت از چند بار کاری در زمینه آسفالت کردن شهر جلوگیری کنند و به جای این به فکر آسفالت کردن شهر های تابع یا همان روستا ها باشند تا با فرا رسیدن فصل زمستان و بارندگی شهروندان این مناطق با مشکل روبرونشوند.
 
سلب آسایش مردم
 
طایقان یکی از نزدیک ترین روستا از لحاظ مسافت به استان قم است به همین دلیل مردم این روستا توقع بیشتری ازمسئولان استانی دارند.
 
از بین رفتن آسفالت کوچه های این روستا چند سالی است که اهالی را کلافه کرده است ومشکلاتی از جنس گردوخاک درفصل تابستان وگل ولای در زمستان وخرابی رینگ وکمکی ماشین ها ،سختی وظاهری زشت وخاکی برای این شهربه ارمغان آورده است.
 
صدای زنان خانه دار این روستا از غبار روزانه بر روی پنجره های خانه ها وخاکی شدن لباس ها در هنگام رفتن به میهمانی دیگر گرفته است.
 
اهالی با خریدن ماشین می خواستند از کوچه های خاکی در امان باشند اما طولی نکشید که با رد شدن از دست اندازها مجبور به عوض کردن کمکی ورینگ ماشین هایشان شدند.
 
عباس جعفری از ساکنان طایقان با اعتراض از این وضعیت گفت: زندگی برای اهالی طایقان در فصل تابستان خاکی وفصل زمستان گلی شده است.
 
به گفته وی مردم در فصل تابستان با گردوغبار ودر زمستان با گل ولای دست وپنجه نرم می کنند وچاره ای جز سازش ندارند.
 
ظاهر شهر ومکانی که درآن زندگی می کنیم در آرامش وشادی بخشی به روح آدمی تاثیر بسزایی دارد دراین میان علت نادیده گرفتن ظاهرروستاوخرابی وترمیم نکردن کوچه ها را از دهیار طایقان جویا شدیم.
 
قبل از زمستان کوچه های طایقان آسفالت می شود
 
مهدی لطفعلی خانی دهیار روستای طایقان بااشاره به اینکه بافت جدید در روستای طایقان آسفالت نشده است، اظهار کرد: بافت قدیم زمین های آسفالت شده در روستای طایقان برای 13 سال پیش است که در حال حاضر از بین رفته است.
 
وی در ادامه افزود: بافت قدیم هم با همکاری شورا و دهیاری طایقان و مردم آسفالت شده است.
دهیار روستای طایقان بیان کرد: آسفالت کردن بافت جدید روستای طایقان جز وظایف بنیاد مسکن است که وعده داده اند تا قبل از زمستان کوچه ها را آسفالت کنند.
 
راه رفتن در زمینی که درهرفصل سنگ فرش زیر پاهایت تغییرمی کند سخت است مسئولان با دادن بودجه اهالی را ازاین دغدغه ها آسوده خاطرکنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری