کد خبر: 1329

به مناسبت روز جهانی حجامت:

حجامت در واقع اعمال یک استرس فوری است به سیستم ساکن دفاع عمومی بدن تا آن را برعلیه کلیه عوامل درونی و بیرونی هشیار و فعال نماید.

به گزارش قم خبر، «در حجامت کردن شفا و بهبودی از بیماری است» این حدیث از پیامبر ( ص ) است.

 

حجامت در واقع اعمال یک استرس فوری است به سیستم ساکن دفاع عمومی بدن تا آن را برعلیه کلیه عوامل درونی و بیرونی هشیار و فعال نماید.

 

** تاریخچه حجامت

استفاده از حیوانات برای ایجاد اثر مَکِشی روی پوست جزو اولین روشه‌ای ابداعی بشر در امر درمان است. ساده‌ترین کاربرد آن مکش چرک یا سم و نیش حیوانات بوده است. شواهد این نوع کاپینگ در تمامی نقاط جهان یافت شده است. اما قدیمی‌ترین شواهد مستند مبتنی بر استفاده از کاپینگ در پزشکی به مصر باستان (۱۵۰۰ قبل میلاد) بازمی‌گردد. پس از آن شواهد این روش درمانی در نوشته‌های چینی در هزار سال قبل از میلاد یافت شده است. کاپینگ به عنوان بخشی از طب سنتی چین و در قلمرو طب سوزنی امروزه نیز کاربرد دارد. در قرن هفتم قبل از میلاد در لوحه‌های خط میخی یافت شده از امپراتوری آشور نیز از کاپینگ یاد شده است و پس از آن بقراط در قرن پنجم قبل از میلاد از این روش درمانی نام برده است. قدمت کاپینگ در ایران به قبل از اسلام می‌رسد. بهرام گور یکی ازپادشاهان ساسانی چون درمان بیماری خود را منحصر به این روش یافت، دستور داد تا این درمان در ایران رایج گردد. براساس استنادات تاریخی این روش درمانی در دانشگاه جندی شاپور تدریس می‌شده است و ردپای فرهنگی آن در ادبیات کشور مشاهده می‌گردد.

 کاپینگ خیس یا حجامت در احادیث اسلام بسیار یاد شده و پیامبر اسلام حجامت را در کنار غسل و آیات قرآن از راه‌های شفای امت اسلام نامیده است. بعدها بسیاری از بزرگان طب سنتی ایران از حجامت به عنوان یکی از ارکان درمان نام برده‌اند. محمد زکریای رازی در کتاب الحاوی، شیخ الرئیس ابوعلی سینا در کتاب قانون در طب، سید اسماعیل جرجانی در کتاب ذخیره خوارزمشاهی عقیلی خراسانی در کتاب خلاصه الحکمه فی مجمع الجوامع به شیوه گسترده‌ای پیرامون حجامت و کاربرد آن در درمان صحبت کرده‌اند و از حجامت برای درمان بیماری‌های فراگیر و مهمی مانند سکته قلبی، مالیخولیا، سردردهای میگرنی و بخشی از بیماری‌های پوستی بهره می‌گرفته‌اند.

**فواید و انواع حجامت

در منابع طب اسلامی ‌و طبّ سنتی ، حجامت به عنوان یکی از ارکان مهم درمان ذکر گردیده ‌است و بیماری‌های گوناگون را درمان می‌کند و به صورت اختصاصی در منابع طبّ اسلامی ‌به شکل پیشگیرانه درمان بسیاری از بیماری‌ها شمرده شده ‌است. موسسه تحقیقات حجامت ایران و شعب مختلف آن طی پژوهش‌های مستمر بر روی بیش از پانصد هزار بیمار، تعداد 70 نوع بیماری را درمان نموده‌اند که تعدادی از آنها به قرار زیر می‌باشد:
 افزایش کلسترول و تری گلیسیرید، دیابت غیر وابسته به ‌انسولین، اوره بالا، فشــــار خون بالا و فشار خون پایین، غلظت خون بالا، سرما‌خوردگی مکرّر، آنمی‌(کم خونی)، سرخجه، آبله مرغان، سرخک، زونا، ایکتر فیزیولوژیک نوزادان، پروستاتیت، دیسمنوره ، الیگومنوره، آمنوره، هیپومنوره، هیرسوتیسم ( پُرمویی)، برخی از انواع ناباروری زنان، کیست تخمدان، فیبروم رحمی، ویار حاملگی، مسمومیت غذایی و دارویی، سردرد میگرنی، تصلب شرایین، اعتیاد به مواد مخدر، هیپرتیروئیدی، هیپوتیروئیدی، هموروئید، افسردگی، سنگینی سر، اسپاسم عضلانی، کاهش رشد و کوتاهی قد، لاغری، واریس، کمر درد، آرتروزها، آکنه و بثورات پوستی، کهیر، آفت دهان، ریزش مو، گُرگرفتن بدن، اپیستاکسی مکرّر.

دو روش حجامت وجود دارد:
حجامت خشک (فقط مکش)
 ( ترکیب مکش و خونگیری ) حجامت تر
در هر دو روش ابتدا ماده ای آتش زا مثل الکل،نفت،کاغذ و … را درون لیوان میگذارند، میمالند سپس آن را آتش میزنند و بلافاصله روی پوست قرار میدهند.وقتی آن را روی پوست قرار می دهند به علت کمبود اکسیژن آتش خاموش می شود و حجم هوای حفره لیوان کم می شود و همین باعث مکش پوست می شود.
در روشهای جدیدتر در کنار لیوان پمپی قرار دارد که هوای درون لیوان را میکشد و باعث مکش پوست می شود.
در روش حجامت تر ، علاوه بر لیوان اصلی یک لیوان دیگر در کنار شخص قرار دارد.بعد از ۱۰ دقیقه مکش، حجامت کننده با تیغهای مخصوصی خراشهایی در جای مکش ایجاد میکند و سپس لیوان دوم را میگذارد تا خون بیشتری مکش شود.بعد از حجامت تر ، جای حجامت با آنتی بیوتیک آغشته و بعد بانداژ می شود.جای حجامت بعد از ۱۰ روز کاملا بهبود میابد.
حامیان حجامت معتقدند ، حجامت تر باعث خروج مواد سمی از بدن می شود.

** باید ها و نبایده در مورد حجامت

امام رضا (ع): «سفارش مى‏کنم که پس از حجامت یا فصد، آب انار را با مکیدن آن بنوشید. مکیدن آب انار خون را زنده و تن را با نشاط خواهد ساخت. پس از حجامت و فصد ، از خوردن غذاهاى نمک‏دار تا مدت 3 ساعت بپرهیزید، چون اگر این پرهیز مراعات نشود، بعید نیست که انسان به بیمارى جرب دچار شود»

قبل از حجامت معده نباید خالی باشد، بدن خسته نباشد، مایعات بدن در حد مناسب باشد، نزد افرادی حجامت نمایید که پروانه حجامت مورد تایید وزارت بهداشت را دارا باشند، قبل از حجامت یک عدد انار میل نمایید، بهترین زمان برای حجامت در هفته طبق احادیث معصومین عصر دوشنبه است، از حجامت در صبح زود و بخصوص قبل از صبحانه جدا پرهیز نمایید، بهترین زمان برای حجامت در سال اوایل بهار و پاییز است.
بعد از حجامت تا 12 ساعت بعد از حجامت از مصرف لبنیات مانند شیر، خامه،  کره،  بستنی، ماست، دوغ ، کشک و نیز غذاهای ترش مزه خودداری نمایید.مصرف عسل بلافاصله بعد از حجامت توصیه می شود، صبح روز بعد از حجامت محل حجامت را با آب خالی و بدون ماساژ و شامپو بشویید.

از با تجربه بودن شخصی که می خواهد شما را حجامت کند اطمینان داشته باشید، حجامت برای افراد بلغمی مزاج ممنوع و مضر است حجامت متوالی با فاصله چند روز ممنوع است بانوان در هنگام عادت ماهیانه حجامت نکنند، اطفالی که حجامت می شوند کمتر دچار عفونت و سر ما خورد گی و بیماری می شوند و مقاومت بدن انها در مقایسه با اطفال و نو جوانان حجامت نشده بسیار بیشتر است....

جهت استمداد از باری تعالی برای شفا گرفتن دعای هنگام حجامت که از امام هشتم (ع) منقول است را بخوانید. 
«وقتى خواستى حجامت کنى، چهار زانو جلوى حجّام بنشین و بگو: «اَعوذ بِالّلهِ الکَریم فى حِجامَتى مِنَ العَین فِى الدَّم وَ مِن کُلّ سوءِ وَ الاَعلالِ وَ الاَسقام وَ الاَوجاع وَ الاَمراض وَ اَسئَلُکَ العافِیةَ وَ المُعافاة وَ الشِّفاءِ مِن کُلّ داء.» یعنى: « در حجامت خود به خداوند کریم پناه مى‏برم از خونریزى و از هر ناراحتی ، علت ، سختى‏ و درد و مرضی و (خداوندا) از تو عافیت و اسباب عافیت و شفاى از هر بیمارى‏ را طلب مى‏کنم.
 
 انجام حجامت در روزهای 13 تا 27 ماه قمری مطلوب تر است.

رسول اکرم(ص): هر کس روز سه شنبه هفدهم یا نوزدهم یا بیست و یکم ماه قمری حجامت کند، شفای بیماری یکسال او خواهد بود.

احادیث و روایات فراوانی پیرامون حجامت درهفته وجود دارد و برخی روزها هفته برای حجامت توصیه بیشتری شده اند.
همانگونه که پیشتر نیز گفتیم پیامبر اسلام (ص) فرموده اند که حجامت در روز سه شنبه هفدهم، نوزدهم و یا بیست یکم ماه قمری صحت بخش بیماری یک سال است.

در طب سنتی، برخی حکما ، از قبیل بوعلی سینا و جرجانی ـ حجامت را از دو تا 60 سالگی تجویز نموده اند. اما در طب اسلامی شروع حجامت جهت پیشگیری، از چهار ماهگی تجویز شده است.

حضرت امام رضا (ع) در رساله ذهبیه حجامت را در بالغین متناسب با سن تجویز نموده اند. مثلاً حجامت برای فرد 40 ساله هر 40 روز یک مرتبه و برای فرد 60 ساله هر 60 روز یک بار تجویز شده است.

** حجامت یا تعادل و سلامت بدن

حجت الاسلام محمد رضا ضمیری با اشاره به اینکه حجامت یک نوع گرفتن خون است که تعادل و سلامتی بدن را تامین می کند، اظهارکرد: حجامت هفت هزار سال سابقه دارد و در طب اسلامی مورد تایید قرار گرفته است.
این استاد حوزه با بیان اینکه حجامت برای حفظ سلامتی است، افزود: حجامت 150 بیماری را درمان می کند و برای حفظ سلامتی مفید است.

وی با اشاره به حدیث امام رضا(ع)، عنوان کرد: بین روزها 10 تا 15 ماه قمری حجامت تاکید شده است و هفتم حزیران بهترین روز برای حجامت است.

ضمیری عصر یکشنبه و صبح پنجشنبه را ازبهترین روزهای هفته برای حجامت دانست و گفت: 60نوع حجامت داریم که در جاهای مختلف بدن انجام می گیرد که بهترین نوع حجامت حجامت بین دو کتف است.

انتهای پيام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری