عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نوراستان قم گفت: عَلَمی که به نشان علاقه به اهل بیت(ع) در مراسم های عزداری محرم و صفر به خیابان ها می آید سند و روایتی ندارد.

به گزارش قم خبر؛ به یقین در گذشته و در زمان امام حسین(ع) عَلَم و پرچم به این شکل و شمایل نبوده و هیچ دلیل شرعی و عقلی بر علم کشی به این شیوه وجود ندارد و این تنها عرفی است که قرن­ها بعد از عاشورا به وجود آمده است.

که این علم کشی در کوچه و خیابان و در دسته های عزداری امام حسین در ایام محرم و صفر درد سرها و نگرانی هایی را برای خانواده ها و خود این افراد هم به وجود آورده است.

محمد جوانی که هنوز 20 سالش نشده است، می گوید: از بچگی عاشق این بودم که یک روز کمربند علم را ببندم و امام حسین(ع) لیاقت آن را به من دهد که زیر عَلَمش و به عشق او قدم بردارم.

وی دو سال است که زیر عَلَم می رود، اما مادرش می گوید: هر گاه او زیر عَلَم می رود نگران هستم و فقط او را به قمر بنی هاشم(ع) می سپارم و هرچه به او می گویم امام حسین(ع) راضی به این نیست که ضربه ای به بدنت زده شود فایده ای ندارد.

خانم کاظمی با اعتراض از اینکه چه کسی این عَلَم را در اسلام و بین شیعه رسم کرد، می گوید: همسرم چندین سال است که زیرعَلَم می رود و من به هیچ عنوان راضی نیستم چرا هیچ ارگانی جلوی ساخت این مراکزساخت عَلَم های سنگین را نمی گیرد.

احسان جوانی روشن فکر است که اعتقادی به عَلَم و عَلَم کشی ندارد و می گوید: امام حسین (ع) خود و فرزندانش را فدای اسلام کرد تا نماز و ... پا برجا بماند، جوانان به جای عَلَم کشی می توانند از امام حسین(ع) درس اخلاق و آزادگی و ایثار را یاد بگیرند.

وی معتقد است: عشقی که خالی از رفتار و کردار امام حسین(ع) باشد عشق وافعی نسیت، اما به دلیل اینکه این فرهنگ غلط در بین شیعیان اسلام جا افتاده است نمی توان با این افراد بحث کرد باید خودشان باورشان شود که این کار فایده ای برای اسلام ندارد.

افراد باید علم عزداری بیاموزند

حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا ضمیری در گفت و گو با قم خبر، بابیان اینکه عَلَمی که دست حضرت عباس(ع) است نشانه پرچم و لشکر است، اظهارداشت: عَلَمی که به نشان علاقه به اهل بیت(ع) در مراسم های عزداری محرم و صفر به خیابان ها می آید سند و روایتی ندارد.

وی به پیدا کردن نقص عضو عَلَم کشان در این ایام عزاداری اشاره کرد و افزود: این عزداری منتناسب شان عزداری برای امام حسین(ع) نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور بااشاره به اینکه افرادعلم عزداری باید بیاموزند، عنوان کرد: مراسم سیدالشهداء محل زورآزمایی نیست.

ضمیری بابیان اینکه اصل عزداری حرمت نگه داشتن این ماه است، عنوان کرد: هر چیزی که از حد متعارف خود خارج شود خوب نیست و عَلَم کشی در خیابان با وجود نقض عضو و ضرر زدن به سلامت فرد حرام است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری